Elhanyagoló szülői attitűd hatása az iskolaérettségre

Takács, Boglárka (2024) Elhanyagoló szülői attitűd hatása az iskolaérettségre. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of nyomtatható szakdolgozat.pdf] PDF
nyomtatható szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szilárd meggyőződésem, hogy a szülői nevelési attitűd befolyásolja a gyermek teljesítményét. Ennek tükrében, dolgozatom elkészítése során, az elhanyagoló szülői attitűd hatását vizsgáltam az iskolaérettségre. Megismertem a szakirodalom által, az elhanyagoló nevelés jegyeit, az iskolaérettség kritériumrendszerét. Ezt követően óvodás korú gyermekek szülei, és óvodapedagógusok körében mértem fel, hogy milyen az elhanyagoló szülői nevelésben részesülő gyermek, illetve ez hogyan hat a fejlődésére, majd az iskolaérettségére. Kutatómunkám során, összesítve, 118 véleményt vizsgáltam meg, mely kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, mégis kijelenthetem, hogy az összegzett vélemények alkalmasak egy általános átfogó kép megrajzolására. Google Forms használatával készítettem a kérdőíveket, a szülőknek szóló űrlapot a Facebook oldalamra tettem ki, ahol több ember is megosztotta; illetve az óvodapedagógusi kérdőívet egy óvodapedagógusi csoportba tettem közzé,ahol pedagógusok töltötték ki az űrlapot. A hipotéziseim kutatásom során beigazolódtak: a ráhagyó és az elhanyagoló szülői attitűd van arányaiban-többségben napjainkban ; a szülői nevelési stílus nagymértékben befolyásolja a gyermek iskolaérettségét; az óvoda elősegíti a gyermek iskolaérettségét illetve, a szülői hatások a gyermek teljesítményét befolyásolják. Kutatási eredményeim alapján leginkább szociális és lelki téren érezhető az elhanyagolt gyermek fejlődésében a lemaradás. Az óvodai nevelés során, az ilyen gyermekre fokozottan figyelni kell, tevékenység- szabadjáték során is. A hiányosságokat részben lehet pótolni, azokra a területekre összpontosítva, amely nélkülözhetetlen az iskolába lépés feltételeinek.

Magyar cím

Elhanyagoló szülői attitűd hatása az iskolaérettségre

Angol cím

The effect of neglectful parental attitudes on school completion

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Dóra Katalin
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Boglárka Takács
Dátum: 13 Szep 2024 08:46
Utolsó módosítás: 13 Szep 2024 08:46
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12345

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet