Ugron, Anna Mária (2023) A megtévesztő marketing, a színek és a marketing megtévesztő mivolta. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAN-23_21.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom elsődleges célja az, hogy a marketing színeken keresztül történő megtévesztéseit vizsgáljam. A véletlen, vagy esetleg szándékos megtévesztő tevékenységek, amelyek konkrét színek megválogatásával a fogyasztókra különböző módon hatnak, egy igen izgalmas témának bizonyult, amelyet érdemesnek tartottam kutatni. Szekunder kutatásomban figyelmet fordítottam a színmarketingre, ezen a tág témán belül pedig arra, hogy mely színeket alkalmazzák a különböző szolgáltatásokat nyújtó vagy terméktípusokat forgalmazó cégek. Ezen felül vizsgáltam a színasszociáció fogalmát, kialakulását és általános jellemzőit is, továbbá a megtévesztés szándékos, marketingstratégiaként való alkalmazásáról is kutattam a dolgozatom első felében. Ezen megszerzett tudásra alapozva készítettem kvalitatív és kvantitatív kutatást is, amelyeket SPSS program segítségével értékeltem ki. A leíró statisztikában általában használt mutatók vizsgálata mellett kereszttábla-elemzést és klaszteranalízist is végeztem. Kvalitatív kutatásom mélyinterjú formájában történt a Color Marketing Group egyik munkatársával, aki a színek szerepéről és fontosságáról, megtévesztő mivoltáról és mindennapi alkalmazásáról számolt be nekem. Az interjú következtében egyértelművé vált számomra, hogy hatalmas befolyásoló erővel rendelkeznek a nagyobb márkák; már csak a megfelelő színek alkalmazásával irányítani tudják a legtöbb fogyasztót. Kvantitatív kutatásomat online kérdőív formájában készítettem el. A felmérésből kijelenthető, hogy a színeknek tényleg nagy hatásuk van a fogyasztók mindennapjaira, számos színt már képesek konkrét márkához kötni és befolyásolja őket a szín vásárlási döntéseik meghozatalakor. A zöldmarketing és a zöldre mosás tekintetében könnyű átverni az átlagfogyasztót, tehát fel kell hívni az emberek figyelmét a problémára ahhoz, hogy tisztában legyenek egyes termékek megvásárlásának környezetünkre ható következményeivel. A kutatás eredményei alapján tehát összefüggés van a fogyasztók iskolázottsága és a leggyakrabban látott logószínek között, illetve az iskolai végzettség és a logók színeire adott asszociációk között. Továbbá a kutatásból kiolvasható, hogy az egyes színekhez rendelt márkák korosztályonként eltérőek, tehát vannak olyan színek, amelyek az egyes generációknak fontos jelentéssel bírnak és ugyanahhoz a márkához tudják kapcsolni őket. Hiszem, hogy kutatásom amellett, hogy érdekes, érdemben hozzájárult a színmarketing és a megtévesztés együttes vizsgálatához, és felhívja a figyelmet a megtévesztő magatartás különböző megjelenéseire a mindennapi életben, hiszen színekkel nap mint nap találkozunk.
Magyar cím
A megtévesztő marketing, a színek és a marketing megtévesztő mivolta
Angol cím
The deceptive marketing, colours and marketing both can be deceptive
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
LKK - Kereskedelem és marketing alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAN-23/21
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Anna Mária Ugron |
Dátum: | 28 Feb 2024 07:10 |
Utolsó módosítás: | 28 Feb 2024 07:10 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11844 |
Actions (login required)
Tétel nézet |