A mese alkalmazása a többségi intézményben tanuló gyerekek érzékenyítésében

Koós, Katica (2023) A mese alkalmazása a többségi intézményben tanuló gyerekek érzékenyítésében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (991kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a többségi intézményben tanulóló gyerekek mesékkel való érzékenyítése volt. Az érzékenyítés általános érvényű volt, nem korlátozódott egy fogyatékossági típusra, az elfogadás erősítését szolgálta. Két intézménybe látogattam el, ahol egy foglalkozás keretein belül szerettem volna a gyerekek empátiáját, fogyatékossággal kapcsolatos attitűdjét formálni. Azt a felvetést vizsgáltam meg, hogy vajon abban az osztályban, ahol több sajátos nevelési igényű tanuló van, tájékozottabbak-e a többségi gyerekek a sajátos nevelési igény fogalmában felsorolt fogyatékosságok jelentésével a másik intézmény többségi tanulóihoz képest, ahol csak 1 sajátos nevelési igényű tanuló van. A tanulók nagyon élvezték a varázsmesét, amit elmondtam nekik, szívesen részt vettek a foglalkozáson. Nyitottak voltak, érdeklődőek, kommunikatívak a témánkat körüljárva. Változatos, kreatív feladatok mentén kihasználtuk a mese azon tulajdonságát, miszerint észrevétlenül tanít, gördülékenyen továbbítja a tudást a megfelelő helyre. A foglalkozás végén felmértem a tudásukat a sajátos nevelési igény meghatározásához tartozó fogyatékosságokról. Egy zárt kérdéses, feleletválasztós tesztet kaptak a gyerekek a témában. A kutatási eredményeim szerint a gyerekek jól teljesítettek a teszt során. A kitöltők 45%-a tökéletesen töltötte ki a tesztet. A legismertebb fogalom a halmozott fogyatékosság, a legismeretlenebb a diszkalkulia volt. Az összehasonlítást tekintve abban az intézményben válaszoltak meg helyesen több választ, ahol 5 sajátos nevelési igényű tanuló van.

Magyar cím

A mese alkalmazása a többségi intézményben tanuló gyerekek érzékenyítésében

Angol cím

The use of fairy tales in sensitizing children studying in major institutions

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bolla, Balázsné
mestertanár

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Katica Koós
Dátum: 25 Júl 2023 09:18
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:18
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10952

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet