Konfliktuskezelés az óvodában

Horváth, Eliza (2023) Konfliktuskezelés az óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_horvatheliza_nlgcaq.pdf] PDF
szakdolgozat_horvatheliza_nlgcaq.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (700kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom központi eleme a konfliktus , amelynek különböző típusait vizsgáltam, illetve megoldási stratégiákat kerestem. Mindezt átvetítettem az óvodai életre és az ott előforduló különböző konfliktushelyzeteket tanulmányoztam, amelyhez a gyermekek fejlődéslélektani hátterét is alapul vettem. A témában nagyon meghatározó a pedagógus, illetve a nevelői környezet szerepe valamint az erőszakmentesség a különböző helyzetek kezelésében, éppen ezért dolgozatomban ezt is hangsúlyoztam. Fontos kiemelni, hogy a konfliktus mint fogalom nem csak negatív jelentéssel bír, hiszen fejlesztő illetve tapasztalatszerző szerepet tölt be a gyerekek életében. Kutatásomhoz a kérdőíves módszert választottam, amely segítségével megfelelő mennyiségű adatot tudtam begyűjteni a következtetések levonására. Célcsoportom az óvodapedagógusok voltak, illetve olyan hallgatók vagy dolgozók, akik rendelkeznek óvodai gyakorlattal. A kérdőívet online formában tudták kitölteni a válaszadók, amelyet vagy egy népszerű internetes felületen tudtak megtenni vagy pedig üzenet formájában kértem meg őket a kitöltésre. Elsősorban a környék néhány óvodájába küldtem el ezt a kérdéssort, majd később kiterjesztettem ezt a soproni, illetve Sopronkörnyéki óvodákra. A kutatási kérdésekben és hipotéziseimben olyan kérdésekre szerettem volna fényt deríteni, hogy vajon mi állhat a gyerekek leggyakoribb konfliktus forrásának hátterében? Vagy éppen egy adott konfliktusba mikor avatkozzon be a pedagógus? Mindegyik kutatási kérdésemre választ kaptam, illetve a hipotéziseim nagyrészét is alá tudtam támasztani a kérdőív válaszaival. Természetesen születtek csak részben, vagy egyáltalán nem beigazolódott feltevések is. Ebből arra a következtetésre jutottam, hogy habár léteznek szakmailag helyes és fejlesztő megoldások konfliktusmegoldás szempontjából, minden óvoda, pedagógus, gyerek és szituáció más, éppen ezért teljesen egybehangzó véleményt nem tudunk alkotni.

Magyar cím

Konfliktuskezelés az óvodában

Angol cím

Conflict management in the kindergarten

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
Tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Eliza Horváth
Dátum: 25 Júl 2023 09:16
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:16
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10901

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet