Horváth, Eliza (2023) Konfliktuskezelés az óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_horvatheliza_nlgcaq.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (700kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom központi eleme a konfliktus , amelynek különböző típusait vizsgáltam, illetve megoldási stratégiákat kerestem. Mindezt átvetítettem az óvodai életre és az ott előforduló különböző konfliktushelyzeteket tanulmányoztam, amelyhez a gyermekek fejlődéslélektani hátterét is alapul vettem. A témában nagyon meghatározó a pedagógus, illetve a nevelői környezet szerepe valamint az erőszakmentesség a különböző helyzetek kezelésében, éppen ezért dolgozatomban ezt is hangsúlyoztam. Fontos kiemelni, hogy a konfliktus mint fogalom nem csak negatív jelentéssel bír, hiszen fejlesztő illetve tapasztalatszerző szerepet tölt be a gyerekek életében. Kutatásomhoz a kérdőíves módszert választottam, amely segítségével megfelelő mennyiségű adatot tudtam begyűjteni a következtetések levonására. Célcsoportom az óvodapedagógusok voltak, illetve olyan hallgatók vagy dolgozók, akik rendelkeznek óvodai gyakorlattal. A kérdőívet online formában tudták kitölteni a válaszadók, amelyet vagy egy népszerű internetes felületen tudtak megtenni vagy pedig üzenet formájában kértem meg őket a kitöltésre. Elsősorban a környék néhány óvodájába küldtem el ezt a kérdéssort, majd később kiterjesztettem ezt a soproni, illetve Sopronkörnyéki óvodákra. A kutatási kérdésekben és hipotéziseimben olyan kérdésekre szerettem volna fényt deríteni, hogy vajon mi állhat a gyerekek leggyakoribb konfliktus forrásának hátterében? Vagy éppen egy adott konfliktusba mikor avatkozzon be a pedagógus? Mindegyik kutatási kérdésemre választ kaptam, illetve a hipotéziseim nagyrészét is alá tudtam támasztani a kérdőív válaszaival. Természetesen születtek csak részben, vagy egyáltalán nem beigazolódott feltevések is. Ebből arra a következtetésre jutottam, hogy habár léteznek szakmailag helyes és fejlesztő megoldások konfliktusmegoldás szempontjából, minden óvoda, pedagógus, gyerek és szituáció más, éppen ezért teljesen egybehangzó véleményt nem tudunk alkotni.
Magyar cím
Konfliktuskezelés az óvodában
Angol cím
Conflict management in the kindergarten
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Eliza Horváth |
Dátum: | 25 Júl 2023 09:16 |
Utolsó módosítás: | 25 Júl 2023 09:16 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10901 |
Actions (login required)
Tétel nézet |