Ábrahámné Takács, Kornélia (2023) Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése, óvodai és más pedagógiai színtereken. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Ábrahámné Takács Kornélia - Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése.. - Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom témája az eltérő fejlődés sajátosságainak meghatározása, valamint a hazai felismerési, kezelési protokoll bemutatása, és a gyakorlattal való összevetése. Elsőként elméleti összefoglalót készítettem, majd az elértő fejlődésű gyermeket nevelő szülőkkel, velük kapcsolatba kerülő alapellátó rendszer (Pl. védőnő, gyerekorvos, óvodapedagógus, tanító, tanár, asszisztens) tagjaival és a szakellátórendszer (Pl. pszichológus, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, logopédus) tagjaival végzett kérdőíves felmérés során kutattam a gyakorlati megvalósulást. Az elméleti rész során bemutatásra kerülő ellátórendszer teljes egészében lefedi az eltérő fejlődésű gyermekek ellátását. A kutatás alapján megállapítható, hogy a családok a gyermek eltérő fejlődése következtében anyagi és társadalmi szempontból is hátrányos helyzetbe kerülnek. E helyezet kezeléséhez, megoldásához nem kapnak elegendő támogatás. A korai felismerés és az időben megkezdett szakszerű fejlesztés a hatékony kezelés alapja lenne, s bár pozitív irányú elmozdulások tapasztalhatóak, még általánosnak nem mondható. Az oktatási rendszerben az integráció aránya folyamatosan nő, ennek ellenére a felmérés során világossá vált, hogy az integrációs feladatokat a napi gyakorlatban végző pedagógusok többsége nem kellő mértékben felkészült, és munkája során, saját bevallása szerint, ezt komoly nehézségként élik meg. A szakellátórendszer leterhelt, munkaerőhiánnyal küzd. Összességében elmondhatjuk, hogy az eltérő fejlődésű gyermekek a fenti okok miatt, a hátrányaik leküzdéséhez szükséges eszközökhöz nem, vagy nem megfelelő mértékben, színvonalon jutnak hozzá, így képességeik kibontakoztatásában akadályozva vannak, és számuk évről évre nő.
Magyar cím
Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése, óvodai és más pedagógiai színtereken
Angol cím
Children with special needs recognition, development, treatment, in kindergarten and other pedagogical areas
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Kornélia Ábrahámné Takács |
Dátum: | 25 Júl 2023 09:11 |
Utolsó módosítás: | 22 Szep 2023 06:43 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10704 |
Actions (login required)
Tétel nézet |