Tánc az óvodában Óvodáskorú gyermekek mozgásfejlesztése tornával és tánccal - másképp

Bélik, Fanni (2023) Tánc az óvodában Óvodáskorú gyermekek mozgásfejlesztése tornával és tánccal - másképp. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Bélik Fanni Szakdolgozat.pdf] PDF
Bélik Fanni Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

TÁNC AZ ÓVODÁBAN - ÓVODÁSKORÚ GYERMEKEK MOZGÁSFEJLESZTÉSE TORNÁVAL, ÉS TÁNCCAL – MÁSKÉPP Tudományos Diákköri Konferenciára íródott dolgozatom fő célja az volt, hogy megalkotok egy mozgásfejlesztő tornát improvizatív szabad tánccal kombinálva az óvodáskorú gyermekek számára. Egy olyan programot, mely a gyermekek szemszögében játék és öröm, a pedagógus szemszögében pedig, komplex formába megtervezett mozgásos, táncos, ugyanakkor játékos foglalkozás. A mozgásos program megalkotását követően pedig gyakorlatba bevíve kiértékelem a program sikerességét, illetve a gyermekekre való fejlesztő hatását. Dolgozatomban a következő módszereket alkalmaztam: interjú, két kérdőíves felmérés, egy mozgásos program megalkotása és gyakorlati megvalósítása, majd kiértékelése. A kutatói munkám elején a szakirodalmi gyűjtésekkor a következő témákat érintettem: a tánc fontossága, kialakulása a gyermek életében, fejlesztő hatása, tánc átadása, mint nevelői módszerekkel, a pedagógus feladata, és az óvodai megvalósulása. Kérdőíves felmérést végeztem az óvodapedagógusok és külön az óvodáskorú gyermekek szülei felé. Melyeken keresztül feltérképeztem a gyermektánc előfordulását az óvodákban. Ezzel a felméréssel párhuzamosan végeztem egy interjút egy tapasztalt óvodapedagógussal, aki arról számolt be, hogy óvodájában nincs gyermektánc és nem is engedélyezi az óvoda vezetője. Így az interjúval egyre inkább tisztázódott számomra, hogy miért jön nagyon kevés válasz az óvodapedagógusok felől és át kell írnom kérdéseimet, hogy relevánsabb válaszokat tudjanak adni. A kérdőívem kérdéseire érkezett válaszok kiértékelését követően az abban jelölt hiányosságokat figyelembe véve kezdtem átalakítani egy programot erre orientálódva. A program neve: „Minimanó mozgásfejlesztés, óvodai táncos mozgásfejlesztő torna”. A program fő vonala, mint már említettem a mozgásfejlesztő torna, mellette az improvizatív táncos mozgás. Különböző fejlesztő eszközökkel terveztem meg a programot, majd valósítottam meg több alkalommal az Aleskaaerial & Art Centerben, mint légtorna oktató. A foglalkozásokon 10 gyermek vett részt, melyek megvalósulását követően értékeltem a gyermekek mozgásképességeinek, -készségeinek fejlődését, illetve szabad táncos kreatív mozgásképzését. A foglalkozások kiértékelését követően megállapíthattam, hogy a gyermekek mozgásképzése minden téren fejlődött, ezáltal sikeresnek mondhatom a kialakított programot és annak megvalósulását. Hasznosnak érzem a program megalkotását, úgy gondolom, hogy nem csak az én javamat fogja szolgálni, hanem más óvodapedagógusokét is.

Magyar cím

Tánc az óvodában Óvodáskorú gyermekek mozgásfejlesztése tornával és tánccal - másképp

Angol cím

Dance in the Kindergarten Agilití improvent for kindergartners through gymnastics and dance - alternative way

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szilva, Zsuzsanna
tanársegéd

Mű típusa: Diplomadolgozat (BA/BSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Fanni Bélik
Dátum: 15 Jún 2023 09:51
Utolsó módosítás: 15 Jún 2023 09:51
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10680

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet