Mácsai, Ildikó (2023) A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_mácsaiildikó_yv0bzq.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI Mácsai Ildikó Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Sopron ABSTRACT Ez a tanulmány azt a hipotézist vizsgálta, hogy a szociális kompetencia fejlesztése befolyásolja-e a tanulásban akadályozott gyermek tanulmányi eredményét. Valamint azt, hogy a fejlesztés hatással van-e a szociális viselkedéshez kötődő hajlamokra, attitűdökre, készségekre, képességekre. Továbbá, hogy ma a szülő vagy a társaskörnyezet van nagyobb hatással e kompetenciára, módosítva az öröklött, a család által képviselt tényezőket. A gyógypedagógusok által kitöltött kérdőívekből, és az intézményvezetők által adott interjúkból tevődött össze a kutatás. Eredményként elmondható, hogy a kollégiumban folyó szociális kompetencia fejlesztése, nagymértékben befolyásolja a tanulásban akadályozott gyermek szociális viselkedését, kompetenciáját, egyidejűleg fejlesztve a perszonális és kognitív kompetenciákat is. A szociálisan kompetens viselkedés, az önmaga és társak elfogadása, érdekérvényesítés, konfliktuskezelés, problémamegoldó képesség, hatékonyabb kommunikáció, mind hozzájárul egy sikeresebb életút elindításához. A szakirodalmak alátámasztották, hogy a spontán szocializáció sem a családban, sem az iskolában, sem a társadalmi közegben nem elegendő a szociális kompetencia kialakulásához. Az iskolának tudatosan, tervszerűen kell tanítani a szociális készségeket és fejleszteni a képességeket. Az ismeretalapú oktatás nem elegendő a társadalmi beilleszkedéshez. Láható, ha háttérbe kerül a szociális kompetencia fejlesztése, akkor a tanulásban akadályozott gyermekek hátrányainak leküzdésére tett lépések eredménytelenek maradnak, akadályozva ezzel a gyermek fejlődését. Konzulens: Szegedi Erika c. egyetemi docens
Magyar cím
A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI
Angol cím
COMPETENCES RELATED TO THE SOCIAL BEHAVIOR OF LEARNING DISABLED STUDENTS
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Ildikó Mácsai |
Dátum: | 25 Júl 2023 09:11 |
Utolsó módosítás: | 25 Júl 2023 09:11 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10665 |
Actions (login required)
Tétel nézet |