Az életpályamodell bevezetésének hatása az óvodapedagógusi attitűd vonatkozásában

Csekéné Kollár, Ágnes (2023) Az életpályamodell bevezetésének hatása az óvodapedagógusi attitűd vonatkozásában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_csekenekollaragnes_C9J3H4.pdf] PDF
szakdolgozat_csekenekollaragnes_C9J3H4.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt A XXI. században végbemenő társadalmi, gazdasági és politikatudományi színtereken lezajló változások a pedagógia területén is mély nyomot hagytak. A pályaprofesszió, a pedagógusi munkavégzés, és az oktató-nevelő folyamatok magas színvonalú koordinálására, fejlesztésére való törekvés szükségszerűvé tette a pedagógusi életút, jogállás rendezését. A pedagógusi pálya felértékelődését, a szakemberek képzését, a pályán lévők szakmai életútjának kiszámíthatóságát, a pályaorientációs-és a hivatásmotivációs tényezők erősödését hivatott szolgálni a pedagógus életpályamodell. Az életpályamodell bevezetésének – az óvodapedagógusokra vonatkozóan is – számos hatása, következménye van, amelyek befolyásolják az óvodapedagógusok munkavégzését, gyakorlatorientáltságát és attitűdjüket is. Ennek megértéséhez fontos az életpályamodell által preferált célkitűzések megértése, vizsgálata, amely segíti annak kimutatását, hogy ezen célok képesek-e megvalósulni a gyakorlatban, illetve elérik-e az óvodapedagógusok esetében a kívánt hatásokat. A szakdolgozatban a fenti tényezők, komponensek vizsgálatára került sor az óvodapedagógusok szemszögéből nézve. A kutatási tevékenység az induktív leíró stratégia által valósult meg, amely a kikérdezés módszerével tette lehetővé a célközönség véleményének, álláspontjának - a témával összefüggő - megismerését. A kutatási tevékenység során az érintett szegmensbe tartozó válaszadók egyértelműen kifejezésre juttatták, hogy a bevezetett rendszer képes lenne a hatékony működésre és a sikerkritériumok megvalósítására, amennyiben a jelenlegi formai és tartalmi követelményeiben, felépítésében, előírásaiban gyökeres változások indukálódhatnának. Szükség lenne ehhez arra is, hogy az egyes pedagógusi szegmensekre jellemző sajátosságok, adottságok szeparált módon kerüljenek figyelembe vételre. Az ehhez igazodó értékelési szempontok, a szakmai tudás méréséhez és a fejlődés elősegítéséhez megfelelően összeállított kritériumok pedig hozzá járulhatnának az óvodapedagógusok által is akceptált rendszer eredményes működéséhez. A kutatás egyértelműsíti, hogy amíg a fenti feltételek nem teljesülhetnek, addig tulajdonképpen az életpályamodell létjogosultságát, az érintett pedagógus csoport nem tudja elfogadni. Annak ellenére képviselik ezen álláspontot, hogy tulajdonképpen bizonyos elemek, komponensek meglétét, alapvetően elfogadhatónak tartanak.

Magyar cím

Az életpályamodell bevezetésének hatása az óvodapedagógusi attitűd vonatkozásában

Angol cím

The impact of the introduction of the life course model regarding the preschool teacher

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Dóra Katalin
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ágnes Csekéné Kollár
Dátum: 25 Júl 2023 09:09
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:09
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10534

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet