Fogyasztói magatartás vizsgálata a környezettudatosság szemszögéből

Kovács, Luca (2021) Fogyasztói magatartás vizsgálata a környezettudatosság szemszögéből. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-21_38.pdf] PDF
KBAN-21_38.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom alaptörekvése a magyar életvitel és a nevelés kutatása a fenntarthatóság, környezettudatosság vonatkozásában. A környezettudatos életvitel megvalósulásának elméleti és gyakorlati részletezésére kerül sor, valamint a környezeti nevelés megjelenési formáinak ismertetésére elsődleges és másodlagos szocializációs színterekben. A környezeti nevelés megalapozza a környezettel kapcsolatos attitűdöket, melynek hordereje egyre fokozódik. A környezeti nevelés gyakorlatához több kutatás, hazai és nemzetközi irányelvek, szabályozások biztosítják az elméleti alapot. Különös hangsúlyt fektettem a család szerepének vizsgálatára a kialakuló környezeti attitűdben, ez azért fontos, mert az itt tanultak meghatározzák az egyén önazonosságát, normáit, értékeit. Elemzésre kerültek a környezettudatos életvitel megjelenési formái, a lakosság vásárlási szokásai is, célom az elméleti áttekintést követően a tevékenységek gyakoriságának megállapítása volt, valamint javaslattétel arra, milyen változtatások szükségesek a fenntartható fejlődés megvalósításához. Kutatásomhoz az online kérdőíves, valamit a mélyinterjú módszerét alkalmaztam. A mélyinterjúk elkészítését a téma érzékenysége indokolta, az itt megkérdezettek szakmájukból is adódóan környezettudatos emberek voltak. Kutatásom során arra az eredményre jutottam, hogy a család befolyásolása erős a környezettudatosságra nevelésben, ezért szükséges a szülők képzése, megfelelő tájékoztatása. A környezettudatos nevelés elősegíti a tudatos vásárlói döntések meghozatalát, pl.: hazai termékek vásárlását, ugyanakkor más tényezők is meghatározók, ilyen az anyagi helyzet, preferenciák. Igaz az, hogy azok, akik vidéken élnek, vagy nevelkedtek pozitívabb környezeti attitűddel rendelkeznek, mint nagyvárosi társaik, ugyanakkor a lakóhelynél fontosabb befolyásoló tényező a természetközeli tapasztalatok száma. A fenntarthatóságra való igény egyre jobban növekszik a fogyasztókban, ugyanakkor döntéseikben radikális változtatás nem várható el, míg az nagyobb anyagi és időbefektetést igényelne. Vannak olyanok, akik képesek és hajlandóak többet költeni a környezetbarát alternatívákra, a növekvő igények miatt reményeim szerint egyre több vállalat választja majd a fenntartható működést, természetesen ehhez átfogó támogatási rendszer is szükséges.

Magyar cím

Fogyasztói magatartás vizsgálata a környezettudatosság szemszögéből

Angol cím

Consumer behaviour research in the field of environmental awareness

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nedelka, Erzsébet
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KBAN-21/38

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Luca Kovács
Dátum: 06 Máj 2022 07:51
Utolsó módosítás: 14 Szep 2023 06:37
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8272

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet