Szabó, Zsanett (2021) Változás a kereskedelemben és az ellátási láncban a COVID-19 világjárvány hatására. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAN-21_54.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2026 Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája a COVID-19 világjárvány hatásainak elemzése a kereskedelemben és az ehhez köthető ellátási láncban, különös figyelmet fordítva az élelmiszer kereskedelemre. A vizsgálatot szakirodalmi feldolgozással kezdtem, ugyanakkor a későbbiekben szükséges részeknél ez újra előtérbe került. A primer kutatásomat interjúk készítésével végeztem, amelyben a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a TESCO-GLOBAL Zrt. ellátási lánc menedzsment vezetőit kérdeztem meg. Célom az volt, hogy választ kapjak arra, hogy a világkereskedelemben bekövetkezett változások eredményeképpen hogyan és miben alakult át Magyarország élelmiszerkereskedelme. Elsősorban azt elemeztem, hogy a koronavírus milyen hatással volt a világkereskedelemre és a globális ellátási láncra. Majd másodlagosan a nemzetközi kereskedelemben bekövetkező változások vizsgálata volt fontos szempont számomra az Európai Unióban és Magyarországon is, mivel ezek alapján jutottam el végül Magyarország élelmiszer-kiskereskedelméhez és a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok ellátási láncaiban tapasztalható változások elemzéséhez. Mindent összevetve arra jutottam, hogy a világkereskedelem átalakulása ugyanúgy hatással van minden területre és országra, mint az egyéb átszerveződések hatásai a világban. A globális ellátási lánc fejlődésével pedig a nemzetközi és hazai ellátási láncoknak is lépést kell tartani, hogy a jövőben is megfelelően tudjanak funkcionálni. Interjúim alapján azt a konklúziót vontam le, hogy a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatoknak és ellátási láncaiknak is nagymértékű átalakuláson kellett átesniük ahhoz, hogy a COVID-19 világjárványban bekövetkezett fogyasztói trendváltozásokat eredményesen tudják kezelni. A két vállalatvezetővel készített interjú elemzése kapcsán összefüggést tapasztaltam abban, hogy egy egyértelműen új stratégiai szemléletmód kialakítására volt szükség, amely jelenleg is dominál a vállalatoknál. Ez ugyanakkor összefüggésben van a világban bekövetkezett átalakulással, amelyhez minden vállalatnak alkalmazkodnia kell a jövőben is. Természetesen ehhez szorosan kapcsolódik az online vásárlás és házhozszállítás, mint kényelmi szolgáltatás térnyerése, ezért ezeknek egyre nagyobb igénybevétele és a rohamos fejlődésre kényszerítettsége is. Ezt a folyamatot a fogyasztói szokások változása hozta magával már a koronavírus járvány előtt is, de azóta egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik ez a terület iránt is. Összességében azt gondolom, hogy a jelenleg is zajló ipari forradalom szemléletmód váltásra ösztönözi a vállalkozásokat, de a COVID-19 világjárvány még nagyobb lendületet adott számukra ahhoz, hogy az automatizációt és az IT szektort egyre jobban a robotizáció felé irányítsák.
Magyar cím
Változás a kereskedelemben és az ellátási láncban a COVID-19 világjárvány hatására
Angol cím
Changes in trade and in the supply chain as the result of COVID-19 pandemic
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAN-21/54
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Zsanett Szabó |
Dátum: | 06 Máj 2022 07:41 |
Utolsó módosítás: | 20 Szep 2023 05:59 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8207 |
Actions (login required)
Tétel nézet |