A családok szerepe a gyermekek kétnyelvű nevelésében

Szücs, Evelin (2021) A családok szerepe a gyermekek kétnyelvű nevelésében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of SzücsEvelin_azsakdolgozat0423_végleges.pdf] PDF
SzücsEvelin_azsakdolgozat0423_végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (615kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a kétnyelvű családokat nevelő gyermekeket vizsgáltam. Témaválasztásom oka, hogy a mai szülők egyre jobban felismerik a tényt, mennyire fontos, hogy gyerekükből idegennyelvet beszélő felnőttek váljanak. Az idegennyelv fejlesztésre egy óvoda nagyon jó, mert a nyelv alapjait megkapja a gyermek, de úgy gondolom, hogy otthon kisgyermekkorban sokkal gyorsabban és kötetlenebb formában tudják a gyermekek az idegennyelvet elsajátítani. A kétnyelvűség megismerésének óriási szakirodalma van, mind nemzetközi mind hazai vonatkozásban. A könyvekből nagyon jól bele láttam e témába, illetve sok információt tudtam gyűjteni. A szakirodalom elején írtam a kétnyelvűség elméleteiről és az elsajátítás idejéről. Skutnab Kangas tipológiája alapján írtam a gyermeki kétnyelvűség típusairól. Navrasics Judit kutatása alapján bemutatom az additív és szubtraktív kétnyelvűség különbségeit. Ezek alapján a dolgozatomban bemutatom a különböző család modelleket és azok sajátosságait. A szakirodalmi rész végét a két- vagy többnyelvűség előnyeinek bemutatásával zárom. A kutatásom elején öt hipotézist fogalmaztam meg, amiket a kutatással szerettem volna bebizonyítani. A kutatási részben a kutatás módszeréről és mintájáról írok. A kutatásomat két-vagy többnyelvű családok körében végeztem el, szám szerint 12, melynek során azt vizsgáltam, hogy a két-vagy többnyelvű nevelésnek milyen előnyei, hátrányai lehetnek a gyermekek életében. Választ kerestem arra a kérdésemre is, mért döntöttek a két-, vagy többnyelvű nevelés mellett, tudatos döntés volt-e ez vagy az életük alakulása hozta ezt magával. A kutatásom módszere az interjú volt. A kutatásom során kiderült, hogy a legtöbb szülő az egy nyelv- egy rendszer módszer alapján neveli gyermekeit. A szülők többségének saját döntése, hogy gyermekeket kétnyelven nevelik. A legtöbb szülőnek volt az elején nehézsége, de az elemzések alapján mindenki elmondta, hogy nehéz feladat sok következetesség szükséges, de megéri. Az eredményekből megállapítható, hogy a kétnyelvű nevelésnek nagyon sok előnye és elenyésző hátránya van. Ezek alapján úgy gondolom, hogy minél több szülőt kell bíztatni a kétnyelvű nevelésre, hiszen egy kincset adunk ezáltal a gyermeknek.

Magyar cím

A családok szerepe a gyermekek kétnyelvű nevelésében

Angol cím

Function of the family at billingual breeding

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pásztor, Enikő
adjunktus, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Evelin Szücs
Dátum: 03 Nov 2021 15:29
Utolsó módosítás: 15 Szep 2023 06:46
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7743

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet