A hatékonyság vizsgálata az Opel Szentgotthárd Kft.-nél

Dancsecs, Edina (2017) A hatékonyság vizsgálata az Opel Szentgotthárd Kft.-nél. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-17_20.pdf] PDF
KBAN-17_20.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 3 Október 2032

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A mai globalizált és egyre inkább erősödő világpiaci verseny következtében rendkívül fontos a vállalatok hatékony és célravezető működtetése. A multinacionális cégek a piaci pozíciók megtartása, javítása, valamint a nyereségesség növelése érdekében jellemzően valamilyen stratégiai mutatórendszert alkalmaznak. Az első ilyen keretrendszer kifejlesztése Robert S. Kaplan és David P. Norton nevéhez fűződik, akik a négy nézőponton alapuló Balanced Scorecard rendszert dolgozták ki. Az eljárás bevezetése információt nyújt a múltbeli teljesítményekről, továbbá a jövőbeli teljesítményt befolyásoló tényezőkről, s a pénzügyi mutatók mellett, a nem pénzügyi mutatószámok is megjelennek benne. A scorecard segítségével nyomon követhetővé és megvalósíthatóvá válnak a megalkotott szervezeti stratégiai célok. A szerzőpáros által kidolgozott eszköz tanulmányozását követően az Opel Szentgotthárd Kft.-nél működtetett stratégiai rendszert vizsgáltam felül. A két scorecard felépítése és nézőpontjai ugyan hasonlóak - hiszen nem csupán pénzügyi mutatókon alapszanak -, azonban ahogy minden vállalat céljai és mutatói különböznek egymástól, úgy az általam vizsgált társaság is más jellegű mutatókat, illetve további nézőpontokat is magába foglal. A szentgotthárdi székhelyű gyár Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő vállalata, amely több mint 25 éves múltra tekint vissza. Legfőbb célja a világ legjobb motorjainak és sebességváltóinak gyártása olyan alapvető értékek figyelembe vétele mellett, melyek az ügyfeleket, kapcsolatokat és a kiválóságot jelentik. A szervezeti célok eléréséhez, továbbá megvalósításához folyamatos fejlesztésekre és javításokra van szükség mind a termelői, illetve mind az adminisztratív területeken. Amíg a gyári területek munkafolyamatainak hatékonyságát naprakészen nyomon követik a különböző mutatók segítségével, addig az adminisztratív tevékenységek hatékonyságának mérésére ilyen jellegű mutatók nem állnak – vagy csupán nagyon kevés – rendelkezésre. A számviteli folyamatok feltérképezésével és elemzésével célom olyan mutatók megalkotása volt, melyek segítségével meghatározható a vizsgált műveletek hatékonysága. Ilyen mutatók többek között a beérkező számlák átlagos feldolgozási ideje, vagy az átlagosan naponta beérkező problémás számlák száma. A gyakori problémák feltárásával és a kapott értékeim alapján pedig olyan javaslatokat fogalmaztam meg – mint például az elektronikus számlázás, illetve önszámlázás előtérbe helyezése -, amelyek megvalósítása hozzájárulna ezen folyamatok optimalizálásához.

Magyar cím

A hatékonyság vizsgálata az Opel Szentgotthárd Kft.nél

Angol cím

Efficiency examination at Opel Szentgotthárd Ltd

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Pénzügyi és Számviteli Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Pénzügy és számvitel alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovács, Tamás
adjunktus, PhD

Helyi kari azonosító

KBAN-17/20

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Edina Dancsecs
Dátum: 24 Máj 2018 10:53
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 12:36
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/3535

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet