Érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés által kisgyermekkorban Az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program bemutatása

Somlai, Nikolett Rózsa (2025) Érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés által kisgyermekkorban Az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program bemutatása. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Somlai Nikolett Rózsa diplomadolgozat 2025.pdf] PDF
Somlai Nikolett Rózsa diplomadolgozat 2025.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A diplomadolgozat célja az érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségeit vizsgálni a fenntarthatóságra nevelés kontextusában kisgyermekkorban. A kutatás fókuszában az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program állt, mely az óvodáskorú gyermekek érzelmi és környezeti érzékének fejlesztésére együttesen törekszik. A dolgozat kvalitatív kutatásra épült, mely során félig struktúrált interjúk készültek valamennyi foglalkozást vezető óvodapedagógussal. A kutatás célja az volt, hogy feltárjam a program érzelmi intelligenciára gyakorlot hatását a fenntarthatóságra nevelés tükrében.A természetközeli, élményalapú foglalkozások milyen hatással vannak a gyermekek és az óvodapedagógusok személyiségére. Az eredmények azt mutatják, hogy az erdei, természetes közegben történő foglalkozások megtartása hatékonyan támogatja a gyermekek empátiájának, társas érintkezéseiknek, érzelmeik kifejezésének fejlődését. A pedagógusok beszámolói alapján a természetes közeg csökkenti a eligedenedés érzését, a szorongását a gyermekeknek, növeli nyitottságukat, elfogadásukat a természet élőlényei és a társak irányába. A kutatás rámutatott arra, hogy a fenntarthatóságra nevelés nem csupán környezeti, hanem szociális és érzelmi tanulást is magában foglalja. A dolgozat következtetése szerint az érzelmi intelligencia fejlesztése szorosan kapcsolatban áll a természetalapú pedagógiai gyakorlatokkal, melyek hosszú távon segítik az óvodáskorú gyermekek fenntarthatóságra nevelését, fenntartható gondolkodásuk, szemléletük kialakulását.Az óvodapedagógusok esetében személetformáló és érzelmi intelligenciát fejlesztő hatással bír.

Magyar cím

Érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés által kisgyermekkorban Az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program bemutatása

Angol cím

Possibilities for developing emotional intelligence through sustainability education is early childhood Presentation of the talent care program on forest paths

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kollarics, Dr. Tímea
egyetemi docens, doktor, SOE Benedek Elek Pedagógiai Kar

Helyi kari azonosító

BMO

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Nikolett Rózsa Somlai
Dátum: 23 Jún 2025 12:02
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:02
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14639

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet