Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás? – Óvodák és tanodák a gyermekek életkori sajátosságainak és az iskolaelőkészítés színtereinek tükrében

Maximovics, Veronika (2025) Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás? – Óvodák és tanodák a gyermekek életkori sajátosságainak és az iskolaelőkészítés színtereinek tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Maximovics_Veronika_Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás_NeveléstudományMA_2025..pdf] PDF
Maximovics_Veronika_Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás_NeveléstudományMA_2025..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A köznevelési rendszerben az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása jelentős kihívást okoz az intézményeknek, a pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. Az utóbbi évtizedekben egyre népszerűbbé váltak a magánszemélyek által nyújtott tanodák, fejlesztő programok, amelyek - gyakran jelentős anyagi befektetéssel - az iskolaérettség elősegítésére, az átmenet könnyítésére kínálnak alternatívákat. Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam az óvodai nevelés és a magán jellegű iskolaelőkészítő szolgáltatások szerepét az iskolaérettség elérésének biztosításában, valamint vizsgáljam az óvodai és magánszolgáltatások eredményességét, a szülői motivációkat és vélekedéseket. Kutatásom során kvantitatív és kvalitatív módszerekkel gyűjtöttem adatokat. A szülőktől kérdőíves módszerrel (N=264) gyűjtöttem információkat, valamint 10 nevelőtestület 92 óvodapedagógusával készítettem fókuszcsoportos interjúkat. A szülői kérdőívek segítségével információt szereztem arról, hogy a családok hogyan értékelik az óvodai nevelés és a magán jellegű iskolaelőkészítő fejlesztések minőségét, valamint milyen elvárásaik vannak az iskolaérettség elérése kapcsán. Az interjúk alkalmával óvodapedagógusokat kérdeztem az óvodai nevelés kihívásairól. A magán jellegű fejlesztést kínáló "ovisulik" honlapjainak elemzése során pedig képet kaptam az általuk nyújtott szolgáltatásokról, fejlesztési területekről, az árképzéséről, illetve a kínált foglalkozások tartalmáról. Az eredmények rámutattak arra, hogy míg az óvodai nevelés kulcsszerepet játszik az iskolaérettség elérésében, a szülők körében növekszik az igény a magánfejlesztő foglalkozások iránt. Ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy ezek a programok mennyiben közvetítenek valódi többletértéket az óvodai fejlesztésekhez képest, valamint hogyan biztosítható az esélyegyenlőség azok számára, akiknek a magánfejlesztések anyagi okokból nem elérhetők. A köznevelési szektorban dolgozó szakemberek szerint a pedagógushiány és a nagy csoportlétszámok számos akadályt jelentenek az iskolaérettség elérésében, és ezek megoldásához széleskörű reformokra van szükség. Dolgozatom olyan kutatói reflexiókat és fejlesztési javaslatokat fogalmaz meg az óvoda-iskola közötti átmenetre vonatkozóan, amelyek hozzájárulhatnak egy egyenlő esélyeket biztosító és hatékony rendszer kialakításához.

Magyar cím

Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás? – Óvodák és tanodák a gyermekek életkori sajátosságainak és az iskolaelőkészítés színtereinek tükrében

Angol cím

Market competition, good business or real support? - Kindergartens and schools in the context of children's development and transition to school

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, dr Réka
dékánhelyettesm egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Veronika Maximovics
Dátum: 23 Jún 2025 12:09
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:09
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14636

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet