Pócza Alexandra, (2015) A bizalom szerepe a gazdaságban. MA/MSc, Közgazdaságtudományi Kar.
![]() |
PDF
szakdolgozat végleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (901Kb) |
Abstract
A hagyományos közgazdaságtani nézetekkel szemben az elmúlt néhány évtizedben a köz-gazdaságtani kutatások új irányait tekintve megfigyelhető, hogy egyre inkább helyet kap az a megközelítés, amely a gazdasági folyamatok és az egyének döntései hátterében vizsgálja az emocionális hatásokat is. Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy az egyes emocionális hatások közül a bizalom, vagy éppen annak hiánya hogyan befolyásolja az egyén gazdasági cselekvéseit, illetve a gazdasági folyamatokat. Igyekszem bemutatni és egymással ütköztetni a közgazdászok nézeteit a bizalomra, mint társadalmi értékre, valamint a bizalom hiányából fakadó tranzakciós költségekre vonatkozóan. Az elméleti megalapozást követően dolgozatomban az elmúlt évek gazdasági folyamatait alapul véve, gyakorlati példákon keresztül mutatom be, hogy milyen hátrányokkal járhat a bizalom túl alacsony szintje egy társadalomban. Ennek kapcsán kifejtem a 2008-as gazdasági válság kialakulásának okait, valamint a hazai gazdaságban lezajló egyes folyamatokat. Kitérek arra is, hogy a központi bankoknak, valamint a kormányzatoknak milyen szerepet kell betölteniük a bizalom fenntartásának, vagy - egy válság idején - visszaállításának érdekében. Az egyes gazdasági szereplők között fennálló különböző bizalmi szintek közül a fogyasztói bizalom bemutatására térek ki részletesen, ugyanis ebben a dimenzióban ragadható meg talán a legtisztábban az egyes cselekvések és döntések mögött meghúzódó emocionális motiváció és a gazdasági szereplők közötti viszony bizalmi jellege. Részletesen elemzem a hagyományos közgazdaságtan döntésekre vonatozó felfogását, a viselkedési közgazdaságtan ettől való eltéréseit, valamint azt, hogy ez milyen új kihívások elé állítja a fogyasztóvédelmet. Végül a magyar szabályozáson keresztül bemutatom, hogy az állam milyen szabályozással pótolja a maximális bizalom hiányát, hogy kiegyensúlyozza a fogyasztók kiszolgáltatott helyzetét.
Magyar cím
A bizalom szerepe a gazdaságban
Angol cím
The role of trust of economy
Institution
Nyugat-magyarországi Egyetem
Faculty
Tanszékcsoport/intézet
KTK - Közgazdasági és Módszertani Intézet
Specialization
KTK - Közgazdálkodás és közpolitika mesterszak (MA)
Témavezető(k)
Témavezető neve | Beosztás, tudományos fokozat, intézmény | |
---|---|---|
Gulyás Gyula, Dr. | Címzetes egyetemi tanár, PhD | gulyasgyulalorinc@yahoo.com |
Item Type: | Thesis (MA/MSc) |
---|---|
Depositing User: | dr. Pócza Alexandra |
Date Deposited: | 2015. May. 18. 10:39 |
Last Modified: | 2015. May. 26. 09:08 |
URI: | http://diploma.nyme.hu/id/eprint/134 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |