A Vinted hatásai a fogyasztói magatartásra és a csomaglogisztikára

Temesi, Tamara (2024) A Vinted hatásai a fogyasztói magatartásra és a csomaglogisztikára. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAL-24_12.pdf] PDF
KBAL-24_12.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja feltérképezni a népszerű online piactér, a Vinted hatásait a fogyasztói magatartásra és a csomaglogisztikára. A dolgozatban elemzem a fogyasztói magatartásvizsgálat módszereit és az ellátási lánc fontosságát a csomaglogisztika szempontjából. A dolgozat témájából adódóan a környezetvédelem is fontos szerepet játszik, emiatt megismerkedtem a fenttarható divat és a fast fashion pozitívumaival és árnyoldalaival. Ezt folytattam a másodkezes ruhapiac történetével és az online bolhapiacok fejlődésével, előnyeivel és annak hatásaival hagyományos kereskedelemre. A Vinteddel, mint online piactérrel külön fejezetben foglalkoztam, mivel annak hatásai a fogyasztókra és a csomaglogisztikára volt a dolgozatom fő témája. A csomaglogisztikai szolgáltatók napi munkamenetének megismerését és a két legnagyobb magyar csomaglogisztikai szolgáltató lefedettségét is megvizsgáltam, mivel az egyik főbb elmélet vizsgálatához szükségem volt erre. Célkitűzéseim közt a csomaglogisztikában népszerű Packeta pontok motivációjának és a Vinted felhasználók motivációjának megismerése szerepelt. Először a területi elhelyezkedés alapján kiválasztott Packeta pontokkal készített mélyinterjúkkal a rendszer előnyeit és hátrányait, a boltoknak a csomaglogisztikai szolgáltatásból származó előnyeit vizsgáltam. Ezután a Vinted felhasználókat kérdőív segítségével fogyasztói szokásaikról kérdeztem, és három hipotézisemre kerestem a választ. Az első az volt, hogy a fiatal korosztály környezettudatosságból használja az applikációt, második az, hogy a falun élők jobban preferálják házhozszállítást a csomagpontoknál a harmadik pedig, hogy a Foxpost kedveltebb, mint a Packeta. A mélyinterjú során kapott adatokat számszerűsítettem, majd írásban is feldolgoztam. A fogyasztói szokásokról szóló kérdőívre kapott válaszokat Microsoft Excel és IBM SPSS segítségével elemeztem. A kiértékelés során meglepődve tapasztaltam, hogy a környezetvédelem nem játszik fontos szerepet az emberek életében, sokkal inkább az olcsóbb árak motiválják őket a vásárlásaik során. Logisztikai választásaik során viszont nem az ár, hanem a kényelem a döntő tényező, hiszen a mai rohanó világban a csomagpontok által nyújtott rugalmasság felülírja házhozszállítás előnyeit.

Magyar cím

A Vinted hatásai a fogyasztói magatartásra és a csomaglogisztikára

Angol cím

Vinted's impact on consumer behaviour and parcel logistics

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pankotay, Dr. Fruzsina Magda
tanársegéd, doktor,
Mészáros, Dr. Katalin
egyetemi docens, doktor

Helyi kari azonosító

KBAL-24/12

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Tamara Temesi
Dátum: 18 Dec 2024 09:27
Utolsó módosítás: 18 Dec 2024 09:27
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13382

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet