A kommunikáció és a betegelégedettség korrelációi az egészségügyben

Pleszel, Kristóf (2024) A kommunikáció és a betegelégedettség korrelációi az egészségügyben. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KOE-24_03.pdf] PDF
KOE-24_03.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomadolgozatom során olyan témában szerettem volna kutatni, amely az orvos és egészségügyi dolgozó szakmai hátterének kiegészítéseként is használható tudással fog-lalkozik. Ebben az esetben a kommunikációval és helyes használatakor fellépő betegelé-gedettség javulással. Az egészségügyre ma már nem csak, mint gyógyító tevékenységre, hanem mint szolgáltatásra is tekintünk. A gyógyító tevékenység objektív (pl.: egészségnyereség) mé-rési módszerei mellett előtérbe kerültek a szubjektívebb mutatók is (pl.: betegelégedett-ségi indexszámok). Kutatásom középpontjában elsődlegesen a kommunikáció minőségé-nek magasabb szintre emelése áll, melynek fő célja a betegelégedettség javítása. Tapasz-talataim szerint a páciensek elsődlegesen nem az orvos-szakmai tényezőket veszik figye-lembe véleményalkotáskor, hiszen arról limitáltabb tudásuk van, hanem azt, hogy az or-vos és a hozzá kapcsolódó személyzet, hogyan kommunikál a pácienssel (verbális, non-verbális). Az egészségügyi ellátás mindinkább szolgáltatás centrikussá válása (kifejezet-ten a privát ellátóknál) magával hozza azt, hogy nagyobb hangsúllyal jelenik meg a mar-keting, a páciens-orvos kapcsolatmenedzsment és a kockázatok kommunikációja. A XXI. század páciensének nem csak szüksége, hanem igénye is a visszakövethető kommunikáció és az állandóan rendelkezésre álló minőségi betegtájékoztatás. A század elei információtechnológiai robbanás lehetővé tette az egészségügyben a betegtájékozta-tás minőségi fejlődését (EESZT, audiovizuális betegtájékoztató videók) és az orvos-beteg kommunikációjának térben és időben való kiterjesztését (videó konzílium, távle-letezés). Az egyészségügyi személyzet kommunikációjának fejlesztésével, „megfogható” értéket is teremtünk: az orvos-beteg bizalom építésével együtt jár a betegpanaszok szá-mának csökkenése (kevesebb kártérítési igény), amely csökkenti a konfliktusok számát – ilyen formán a dolgozói kiégés vezető okát is mérsékelhetjük. A megfelelő orvosi kom-munikációval a beteg terápiás együttműködését is lehet javítani, ami hozzájárul a beteg-elégedettség növekedéséhez is. (Pilling, 2018) Összegezve, diplomadolgozatom célja az, hogy bemutassam, hogy az orvosszakmai tudás és az orvostechnológiai innovációk még nem elegek ahhoz, hogy a páciensek elé-gedettek legyenek az ellátással – a betegelégedettség meghatározó alappilére a megfelelő kommunikáció. A pácienseknek meg kell adni a kontrollélményt ahhoz, hogy a beteg-útjuk során, türelmesebben, kevesebb ellenállással viseljék gondozásukat és fogadják el a végkimeneteleket. Ehhez pedig legjobban az orvos-beteg és személyzet-beteg kommuni-káció fejlesztésével tudunk hozzájárulni.

Magyar cím

A kommunikáció és a betegelégedettség korrelációi az egészségügyben

Angol cím

Correlations of communication and patient satisfaction in healthcare

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi menedzsment szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nagy, Dr. Szilárd
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KOE-24/03

Mű típusa: Diplomadolgozat (Egyéb)
Felhasználói azonosító szám (ID): Kristóf Pleszel
Dátum: 22 Júl 2024 12:30
Utolsó módosítás: 22 Júl 2024 12:30
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13126

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet