Mesterné Jankó, Natália (2024) A ZENEI NEVELÉS TRANSZFERHATÁSAI A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK TÜKRÉBEN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Mesterné Jankó Natália, A zenei nevelés transzferhatásai a sajátos nevelési igényű gyermekek képességfejlesztésének tükrében. Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban a választott témámmal kapcsolatosan, a szakirodalomban leírtakat és a gyakorlatban alkalmazott módszereket ismertem meg, amelynek témája a zenei tevékenységek az egyéni sajátosságok figyelembevételével és annak hatásai. Azt kutattam, hogy milyen módon lehet a zenei nevelést a különböző képességű gyermekek esetében alkalmazni. Kerestem a választ arra vonatkozóan, hogy vannak e megfelelő eszközök, módszerek, zenei alkalmazások, amellyel a sajátos nevelési igényű gyermekek személyiség kibontakozásában, kedvező hatást érhetünk el. Miben nyilvánul meg a zene transzferhatása, illetve, hogy a képességfejlesztés milyen formában valósul meg a zenei neveléssel. A következőkben a szakirodalomból sok tanulmány kutatásait olvashattam. Megismerhettem Kodály Zoltán pedagógiai elméletének lényegét, továbbá az alapjaira épülő Kokas Klára és Forrai Katalin gyakorlatban is alkalmazott módszereit. A személyiség jellemzőit fontosnak tartottam ahhoz, hogy megértsem, milyen módon segítheti a zenei nevelés a személyiségfejlődés útját. Hipotéziseim arra irányultak, hogy az aktív, zenei nevelés és a személyiségfejlődés között szoros kapcsolat van-e, továbbá, hogy alkalmas-e a zene, mint eszköz a hátrányok enyhítésében, kompenzálásában. Azt is kutattam, hogy a zeneterápia segíthet-e a beilleszkedés folyamataiban, a kommunikációban és az önmegvalósításban. A zenei aktivitásokon keresztül, a kreativitás is fejlődik. A kutatás során kvalitatív eszközt használtam, mélyinterjú formájában. Az interjúban több pedagógus nyilatkozott, és sok érdekes dologra rámutattak válaszadásukkal. A szabad önmegvalósítás, nagyon sokrétű fejlesztést, fejlődést tesz lehetővé. A zenei tevékenységek, a zeneterápia eszközei alkalmasak arra, hogy sokféle fejlesztési lehetőséget biztosítsanak, és ezeknek a tevékenységeknek a transzferhatásai is érezhetőek. A kutatási eredmények egy árnyaltabb, átfogó képet adtak. Igazolódtak a feltevéseim.
Magyar cím
A ZENEI NEVELÉS TRANSZFERHATÁSAI A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK TÜKRÉBEN
Angol cím
The transfer effects of musik education on the development of children with special educational needs.
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Natália Mesterné Jankó |
Dátum: | 17 Szep 2024 08:49 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 08:49 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12733 |
Actions (login required)
Tétel nézet |