Márkus-Zalatnay, Fruzsina Ágnes (2024) Alulszocializált gyermekek tanulási nehézségeinek vizsgálata a nyelvi hátrány összefüggésében Esettanulmány Ukrajnából menekült gyermekekről. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Szakdolgozat Márkus_Zalatnay Fruzsina.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (413kB) |
Absztrakt (kivonat)
TDK dolgozatom témaválasztása a 2022-ben Ukrajnában kitört háború után Sopronba és környékére menekült családokkal való személyes élményből fakad. A körükben végzett karitatív munka indított arra, hogy pszichológus barátnőmmel hat hetes nyári iskolát szervezzünk, amelynek céljaként a gyermekek iskoláztatásának elősegítését tűztük ki készség- és képességfejlesztés által. Dolgozatom szerkezete tudatosan azt az intellektuális utat képezi le, amelyet én magam is végig jártam a nyári iskola tapasztalatitól mint problémafelvetéstől kezdve, a szakirodalom feldolgozásán át, addig az esettanulmányig, amit egy, a táborban megismert testvérpárról készítettem. A nyári iskolában alulszocializált, többségükben magukat a roma etnikumhoz tartozónak való családokból jövő gyermekekkel foglalkoztunk. Megfigyeléseink és a velük végzett felmérések egyértelművé tették, hogy számos területen képességbeli elmaradást mutatnak. A szakirodalmi feldolgozásban erre a jelenségre keresek magyarázatot. A szociális, illetve nyelvi kompetencia és a szociális helyzet összefüggéseit, valamint a nyelvi hátrány jelenségét, és annak az iskolai sikertelenségre való hatását foglalom össze ebben a részben. Végül egy olyan testvérpár esetét elemzem három módszer – megfigyelés, dokumentumelemzés, interjú - segítségével, akiket a táborban ismertünk meg. Az idősebb fiúnál értelmi érintettséget diagnosztizáltak, azonban öccsénél a képességbeli elmaradás vélelmezhetően elsősorban a szociális háttérből fakad. Az ő konkrét példájukon keresztül mutatom be, hogy a szakirodalmi feldolgozásban ismertetett összefüggések hogyan mutatkoznak meg a valóságban. Dolgozatomra elsősorban úgy tekintek, mint egy problémafelvetésre. Témájából kiindulva lehetőség lenne egy, a nyelvi hátrányból eredő tanulási nehézségre fókuszáló fejlesztő program kidolgozáséra, amely a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok számára jelenthetne segítséget a mindennapi munkájukban.
Magyar cím
Alulszocializált gyermekek tanulási nehézségeinek vizsgálata a nyelvi hátrány összefüggésében Esettanulmány Ukrajnából menekült gyermekekről
Angol cím
Examination of the learning difficulties of undersocialized children in the context of language disadvantage Case study of Ukraine refugee children
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Fruzsina Ágnes Márkus-Zalatnay |
Dátum: | 17 Szep 2024 08:45 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 08:45 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12633 |
Actions (login required)
Tétel nézet |