Az iskolai zaklatás (BULLYING) a Soproni Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 3-4. évfolyamában

Bolla-Szoták, Barbara Etelka (2024) Az iskolai zaklatás (BULLYING) a Soproni Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 3-4. évfolyamában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Bolla-Szoták Barbara_ AZ ISKOLAI ZAKLATÁS (BULLYING) VIZSGÁLATA A SOPRONI SZENT ORSOLYA RÓMAI KATOLIKUS GIMNÁZIUM,ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA 3-4. évfolyamában_szakdolgozat.pdf] PDF
Bolla-Szoták Barbara_ AZ ISKOLAI ZAKLATÁS (BULLYING) VIZSGÁLATA A SOPRONI SZENT ORSOLYA RÓMAI KATOLIKUS GIMNÁZIUM,ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA 3-4. évfolyamában_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás legfőbb célja, hogy felmérje a Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 3-4. osztályos tanulói körében az iskolai zaklatás (bullying) mértékét és rávilágítson azokra a jellemző bántalmazási formákra, melyek jelen vannak e két évfolyamon. További cél, a diákokat oktató pedagógusok véleménye alapján arról, hogy mennyire tájékozottak, felkészültek a bullying kezelése tekintetében és milyen preventív eszközök állnak a rendelkezésükre az iskolai zaklatás megelőzése érdekében. A lehetséges 178 főből 128 diák vett részt a vizsgálatban, melyből, a harmadik évfolyamból 61, a negyedik évfolyamból 67 diák töltötte ki a tesztet. A két évfolyamon oktató pedagógusok közül, 30 főből 20 fő töltötte ki a kérdőívet. A kutatásban két önkitöltős, papíralapú kérdőívet használtam, egyiket a gyerekek felmérésére, a másikat a pedagógusok véleményének kifejtésére az iskolai zaklatás témakörében. A tesztek saját szerkesztésűek, igazodva a kutatási témához. A lekérdezés papíralapú teszt segítségével történt mind a tanárok mind a gyermekek tekintetében. Az eredmények összesítése és értékelése Excel tábla segítségével készült, az adatok egyszerű statisztikai elemzésével. Az eredmények tükrében megállapítható, hogy az iskolai zaklatás főbb formái verbális és kapcsolati vagy szociális bántalmazás, a fiúk inkább a fizikai bántalmazást részesítik előnyben, mint a lányok. Tényként aposztrofálható, hogy az iskolai zaklatást megtapasztalt tanulók százalékos mutatói, ahol 47,7 % a piszkálódásra adott válaszok aránya magasabbak a felmérés átlagainál. A gyakorisági mutatók viszont alacsonyak, következetesképpen az ismétlődés nem jellemző, tehát a pedagógusok megelőzési, kezelési módszerei hatékonyaknak értékelhetők. Megállapítható, hogy a 3-4. osztályos tanulók a Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvodában, nem elhallgatják az őket ért inzultust, hanem jelzéssel élnek pl. szülők, osztályfőnökök, tanárok, barátok, testvérek felé.

Magyar cím

Az iskolai zaklatás (BULLYING) a Soproni Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 3-4. évfolyamában

Angol cím

Examination of school bullying In the third and fourth grade of St. Orsolya Roman Catholic High School, Primary School and Kindergarten in Sopron

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Szociálpedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár, Dr. Katalin
intézetigazgató, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Barbara Etelka Bolla-Szoták
Dátum: 17 Szep 2024 11:38
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 11:38
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12580

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet