Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése, óvodai és más pedagógiai színtereken

Ábrahámné Takács, Kornélia (2023) Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése, óvodai és más pedagógiai színtereken. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Ábrahámné Takács Kornélia - Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése.. - Szakdolgozat.pdf] PDF
Ábrahámné Takács Kornélia - Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése.. - Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témája az eltérő fejlődés sajátosságainak meghatározása, valamint a hazai felismerési, kezelési protokoll bemutatása, és a gyakorlattal való összevetése. Elsőként elméleti összefoglalót készítettem, majd az elértő fejlődésű gyermeket nevelő szülőkkel, velük kapcsolatba kerülő alapellátó rendszer (Pl. védőnő, gyerekorvos, óvodapedagógus, tanító, tanár, asszisztens) tagjaival és a szakellátórendszer (Pl. pszichológus, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, logopédus) tagjaival végzett kérdőíves felmérés során kutattam a gyakorlati megvalósulást. Az elméleti rész során bemutatásra kerülő ellátórendszer teljes egészében lefedi az eltérő fejlődésű gyermekek ellátását. A kutatás alapján megállapítható, hogy a családok a gyermek eltérő fejlődése következtében anyagi és társadalmi szempontból is hátrányos helyzetbe kerülnek. E helyezet kezeléséhez, megoldásához nem kapnak elegendő támogatás. A korai felismerés és az időben megkezdett szakszerű fejlesztés a hatékony kezelés alapja lenne, s bár pozitív irányú elmozdulások tapasztalhatóak, még általánosnak nem mondható. Az oktatási rendszerben az integráció aránya folyamatosan nő, ennek ellenére a felmérés során világossá vált, hogy az integrációs feladatokat a napi gyakorlatban végző pedagógusok többsége nem kellő mértékben felkészült, és munkája során, saját bevallása szerint, ezt komoly nehézségként élik meg. A szakellátórendszer leterhelt, munkaerőhiánnyal küzd. Összességében elmondhatjuk, hogy az eltérő fejlődésű gyermekek a fenti okok miatt, a hátrányaik leküzdéséhez szükséges eszközökhöz nem, vagy nem megfelelő mértékben, színvonalon jutnak hozzá, így képességeik kibontakoztatásában akadályozva vannak, és számuk évről évre nő.

Magyar cím

Az eltérő fejlődés sajátosságai, felismerése, kezelése, óvodai és más pedagógiai színtereken

Angol cím

Children with special needs recognition, development, treatment, in kindergarten and other pedagogical areas

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Kornélia Ábrahámné Takács
Dátum: 25 Júl 2023 09:11
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 06:43
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10704

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet