A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI

Mácsai, Ildikó (2023) A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_mácsaiildikó_yv0bzq.pdf] PDF
szakdolgozat_mácsaiildikó_yv0bzq.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI Mácsai Ildikó Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Sopron ABSTRACT Ez a tanulmány azt a hipotézist vizsgálta, hogy a szociális kompetencia fejlesztése befolyásolja-e a tanulásban akadályozott gyermek tanulmányi eredményét. Valamint azt, hogy a fejlesztés hatással van-e a szociális viselkedéshez kötődő hajlamokra, attitűdökre, készségekre, képességekre. Továbbá, hogy ma a szülő vagy a társaskörnyezet van nagyobb hatással e kompetenciára, módosítva az öröklött, a család által képviselt tényezőket. A gyógypedagógusok által kitöltött kérdőívekből, és az intézményvezetők által adott interjúkból tevődött össze a kutatás. Eredményként elmondható, hogy a kollégiumban folyó szociális kompetencia fejlesztése, nagymértékben befolyásolja a tanulásban akadályozott gyermek szociális viselkedését, kompetenciáját, egyidejűleg fejlesztve a perszonális és kognitív kompetenciákat is. A szociálisan kompetens viselkedés, az önmaga és társak elfogadása, érdekérvényesítés, konfliktuskezelés, problémamegoldó képesség, hatékonyabb kommunikáció, mind hozzájárul egy sikeresebb életút elindításához. A szakirodalmak alátámasztották, hogy a spontán szocializáció sem a családban, sem az iskolában, sem a társadalmi közegben nem elegendő a szociális kompetencia kialakulásához. Az iskolának tudatosan, tervszerűen kell tanítani a szociális készségeket és fejleszteni a képességeket. Az ismeretalapú oktatás nem elegendő a társadalmi beilleszkedéshez. Láható, ha háttérbe kerül a szociális kompetencia fejlesztése, akkor a tanulásban akadályozott gyermekek hátrányainak leküzdésére tett lépések eredménytelenek maradnak, akadályozva ezzel a gyermek fejlődését. Konzulens: Szegedi Erika c. egyetemi docens

Magyar cím

A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTT TANULÓK SZOCIÁLIS VISELKEDÉSÉHEZ KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁI

Angol cím

COMPETENCES RELATED TO THE SOCIAL BEHAVIOR OF LEARNING DISABLED STUDENTS

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szegedi, Erika
c. egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ildikó Mácsai
Dátum: 25 Júl 2023 09:11
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:11
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10665

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet