Tizenévesek traumái és addikciói

Orosz-Bergmann, Kincső (2022) Tizenévesek traumái és addikciói. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of záródolgozat.pdf] PDF
záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (294kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témája a serdülőkor jellemzői, krízisei, traumái. Kitérek benne az egyre gyakrabban előforduló magatartászavarokra és beilleszkedési nehézségekre, valamint a pszichés rendellenességekre. Bemutatom a szenvedélybetegekkel végzett alacsonyküszöbű munkámat, feladatainkat, célkitűzéseinket, a prevenciós munka fontosságát. Dolgozatom célja, hogy felhívja a figyelmet a serdülők gyakori magatartászavara mögötti „néma” segélykiáltásra, a traumáik időben való felismerésére és megértésére. Ezt a célt szolgálták a traumaérzékenyítő projekt során alkalmazott módszerek, a fókuszcsoportos interjú, a családi döntéshozó csoportkonferencia, az agressziókezelő- és az asszertív kommunikációs csoport, valamint a szerepjátékot alkalmazó filmkészítő csoport. A mentalizációt minden csoportozásnál alkalmaztuk. A program kulcsfogalmai az önfeltárás, az értő figyelem, az ökológiai megközelítés (rizikó- és protektív tényezők feltárása), az asszertív kommunikáció és a védelmező kapcsolatok, illetve ezek fontossága a traumaérzékenyítés során. Dolgozatomban foglalkozom az addikció fogalmával, a trauma és az addiktív viselkedések összefüggéseivel, és érzelmi hiánypótló szerepükkel. Elsődleges célom volt, hogy a programba bevont szerhasználó fiatalok és szakemberek nyissanak egymás felé: a fiatalok gyakorolják a bizalmat, a szakemberek az empátiát. A program eredményeiből azt a következtetést vontam le, hogy a módszerek közül a leghatásosabb az volt, melyben a csoporttagok a leginkább élték meg a szabadságot, kreativitást, partnerséget, melyben a legjobban fejlődött a mentalizációs, kommunikációs és empátiás készségük. Ez pedig a szerepjáték volt, a filmkészítés. Bebizonyosodott továbbá, hogy az értő figyelem, az érzelmek kifejezése és a megbélyegzés nélküli elfogadás csodás változásokat indít el a kitaszított fiatalok lelkében.

Magyar cím

Tizenévesek traumái és addikciói

Angol cím

Trauma and addiction in teens

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Záródolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Kincső Orosz-Bergmann
Dátum: 20 Már 2023 10:22
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 13:01
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9678

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet