Trauma-tudatos elvek megjelenése a közösségi szociális munkában, biztonság, bizalom, választás, együttműködés, felhatalmazás

Szferléné Dénes, Pálma Ágnes (2022) Trauma-tudatos elvek megjelenése a közösségi szociális munkában, biztonság, bizalom, választás, együttműködés, felhatalmazás. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat (IFQBIC).pdf] PDF
szakdolgozat (IFQBIC).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatásom során a traumainformált, traumatudatos közösségi gondozás lehetőségeit vizsgáltam a pszichiátriai és szenvedélybeteg felhasználók gondozásában, illetve kerestem azt, hogy milyen eszközt ad ez a szolgáltatás típus a fiatal serdülő (12-18 éves) kliensek, különös figyelemmel a problémás családokban, illetve nevelő otthonban élő gyermekek ellátásában. Szakdolgozatom legfőbb célja, hogy a munka és kutatási tapasztalataimat, ismereteimet miként tudom traumatudatossá tenni és beépíteni a segítő hivatásba, illetve miként tudom a hivatásomat ezen ismeretekkel erősíteni. Fontos, és valóban a munkánk során lényegi kérdés, hogy miként állunk a kilesnünk mellé, aki pszichoszociális fogyatékosságából szeretne valahogy talpra állni, de mindaz a tapasztalat, eredmény, felismerés, amelyre az gondoskodó segítés, facitilálás során jutunk olyan tanulságokkal szolgál, amely segít felismerni egyben azt is, hogy mit tehet a szakember a következő generációk esetében a prevenció terén, amikor a sérülés megtörténtekor kap lehetőséget a közbelépésre. Munkám során párhuzamosan dolgoztam közösségi gondozóként pszichiátriai beteg valamint szenvedélybeteg ellátásban felnőttkorú felhasználókkal, illetve dolgoztam pszichológiai tanácsadóként gyermekotthonokban és hátrányos helyzetű, szegregációban, szegregációval veszélyeztetett területek iskoláiban serdülőkorú (12-18 éves)gyermekekkel. Így lehetőségem volt a közösségi ellátás során alkalmazott traumainformált, traumatudatos technikák, módszerek alkalmazására a gyermekek esetében is. Célom, hogy felvázoljam annak lehetőségét, hogy miként lehetne a fiatalok esetében a közösségi szociális munka gyakorlatait alkalmazni traumatudatos módon. Vagyis a közösségi szociális munka eddig ismert területeiről, mely a szenvedély és pszichiátriai betegeket célozta meg kialakítani egy módszerspecifikus közösségi ellátást a szociális ellátórendszeren belül a veszélyeztetett családokra, fiatalokra, gyermekekre is. Örkény azt írja: „Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú. Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes, harmad­rangú valami. Hát akkor mi? Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.” – Ezen analógiát felhasználva vizsgáltam a szociális és egészségügyi ágazat szereplőinek lehetőségeit, miként működhetnek együtt az egyes területek, hogy azok munkáját összefogó plusz – a madzag- miként is válik valóban az egyént, a gyermeket megtartó füzérré. S azt gondolom, hogy jogos alapvetés az, hogy ott, ahol a gond generálója a trauma volt, eredményt sem érhetünk el a trauma problémájának elkerülésével. S úgy vélem minél közelebb lépünk be az időben a gondoskodó törődés módszerével a megsebzett életébe, annál inkább válik preventívvé a munkánk, ami adott esetben képes megakadályozni egy életet jelentősen meghatározó pszichoszociális fogyatékosság kialakulását. Vagyis a fő kérdés mi az a plusz, ami traumatudatossá teszi a munkát a felhasználó számára az örkényi madzagból a szociális tevékenységéből egységes fűzért teremtve?

Magyar cím

Trauma-tudatos elvek megjelenése a közösségi szociális munkában, biztonság, bizalom, választás, együttműködés, felhatalmazás

Angol cím

Trauma-Informed Principles in community social work: Safety, Trust, Choice, Collaboration, Empowerment

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Pálma Szferléné Dénes
Dátum: 20 Már 2023 09:46
Utolsó módosítás: 20 Már 2023 09:46
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9593

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet