Az óvodáskorú gyermekek prevenciós és korrekciós fejlesztése

Simocskó, Ilona (2022) Az óvodáskorú gyermekek prevenciós és korrekciós fejlesztése. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of SIMOCSKÓ ILONA - AZ ÓVODKÁSKORÚ GYERMEKEK PREVENCIÓS ÉS KORREKCIÓS FEJLESZTÉSE.pdf] PDF
SIMOCSKÓ ILONA - AZ ÓVODKÁSKORÚ GYERMEKEK PREVENCIÓS ÉS KORREKCIÓS FEJLESZTÉSE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

ABSZTRAKT AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEKEK PREVENCIÓS ÉS KORREKCIÓS FEJLESZTÉSE Dolgozatomban az óvodáskorú gyermekek tipikus és atipikus fejlődésmenetével, valamint ezzel összefüggésben prevenciós és korrekciós fejlesztésükkel foglalkoztam. Feltártam a vonatkozó szakirodalmat és foglalkoztam a téma alapkérdéseivel, úgymint szükséges-e a tipikus fejlődésmenetű gyermek tervezett és célzott fejlesztése, avagy hagyni kell, hisz megérik, mint alma a fán? Továbbá vajon reális-e az óvodás gyermekek tervezett fejlesztése azért, hogy az iskola túlzottan magas követelményeinek megfeleljenek? Törekedtem a jelen helyzet összetettségének és neurotikus pontjainak bemutatására (lassan kezelhetetlen méretű szakemberhiány, torlódó várólisták, pedagógus kompetenciák és feladatok keveredése). Primer kutatásomban pedagógusokat és szülőket kérdeztem az óvodai fejlesztéssel kapcsolatos tapasztalataikról, véleményükről. A válaszadók között egyetértés mutatkozott abban, hogy a tervezett fejlesztés szükséges dolog, valamint az óvodapedagógusokhoz bizalommal fordulnak fejlesztéssel-fejlődéssel kapcsolatos kérdéseikkel. Mindkét csoport úgy vélekedett, hogy a fejlesztéshez való hozzáférés tekintetében az esetek nagy hányadában az anyagi helyzet szűrőként funkcionál, miáltal épp a leginkább rászorulók nem jutnak fejlesztéshez. Ez rendszerszintű probléma, így megoldására is rendszer szintű megoldás szükséges. A felmérésből az is kiderült, hogy meglehetősen sokféle pedagógus foglalkozik az óvodás korú gyermekek fejlesztésével, részben az óvodán belül, részben pedig azon kívül. A lehetőségek tekintetében egyfajta településtípus-szerinti szűrő is működik, a legtöbb lehetőség a fővárosban adódik, a legkevesebb falun. Konklúzióként megfogalmaztam, hogy mind a forráshiányt, mind a szakemberhiányt, mind pedig az iskola felől tapasztalható nyomást kizárólag rendszerszintű beavatkozással tartom megváltoztathatónak. A helyi, egyedi megoldások csak ideiglenesen tudnak működni, ráadásul egy jelentős réteget ki is zárnak a rendszerből, ami sérti a gyermekek jogait, éppen ezért mielőbbi változásért kiált.

Magyar cím

Az óvodáskorú gyermekek prevenciós és korrekciós fejlesztése

Angol cím

Preventive and corrective development of preschool children.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
egyetemi docens, PhD,

Helyi kari azonosító

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ilona Simocskó
Dátum: 20 Már 2023 09:46
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 06:49
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9537

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet