Simocskó, Ilona (2022) Az óvodáskorú gyermekek prevenciós és korrekciós fejlesztése. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
SIMOCSKÓ ILONA - AZ ÓVODKÁSKORÚ GYERMEKEK PREVENCIÓS ÉS KORREKCIÓS FEJLESZTÉSE.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
ABSZTRAKT AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEKEK PREVENCIÓS ÉS KORREKCIÓS FEJLESZTÉSE Dolgozatomban az óvodáskorú gyermekek tipikus és atipikus fejlődésmenetével, valamint ezzel összefüggésben prevenciós és korrekciós fejlesztésükkel foglalkoztam. Feltártam a vonatkozó szakirodalmat és foglalkoztam a téma alapkérdéseivel, úgymint szükséges-e a tipikus fejlődésmenetű gyermek tervezett és célzott fejlesztése, avagy hagyni kell, hisz megérik, mint alma a fán? Továbbá vajon reális-e az óvodás gyermekek tervezett fejlesztése azért, hogy az iskola túlzottan magas követelményeinek megfeleljenek? Törekedtem a jelen helyzet összetettségének és neurotikus pontjainak bemutatására (lassan kezelhetetlen méretű szakemberhiány, torlódó várólisták, pedagógus kompetenciák és feladatok keveredése). Primer kutatásomban pedagógusokat és szülőket kérdeztem az óvodai fejlesztéssel kapcsolatos tapasztalataikról, véleményükről. A válaszadók között egyetértés mutatkozott abban, hogy a tervezett fejlesztés szükséges dolog, valamint az óvodapedagógusokhoz bizalommal fordulnak fejlesztéssel-fejlődéssel kapcsolatos kérdéseikkel. Mindkét csoport úgy vélekedett, hogy a fejlesztéshez való hozzáférés tekintetében az esetek nagy hányadában az anyagi helyzet szűrőként funkcionál, miáltal épp a leginkább rászorulók nem jutnak fejlesztéshez. Ez rendszerszintű probléma, így megoldására is rendszer szintű megoldás szükséges. A felmérésből az is kiderült, hogy meglehetősen sokféle pedagógus foglalkozik az óvodás korú gyermekek fejlesztésével, részben az óvodán belül, részben pedig azon kívül. A lehetőségek tekintetében egyfajta településtípus-szerinti szűrő is működik, a legtöbb lehetőség a fővárosban adódik, a legkevesebb falun. Konklúzióként megfogalmaztam, hogy mind a forráshiányt, mind a szakemberhiányt, mind pedig az iskola felől tapasztalható nyomást kizárólag rendszerszintű beavatkozással tartom megváltoztathatónak. A helyi, egyedi megoldások csak ideiglenesen tudnak működni, ráadásul egy jelentős réteget ki is zárnak a rendszerből, ami sérti a gyermekek jogait, éppen ezért mielőbbi változásért kiált.
Magyar cím
Az óvodáskorú gyermekek prevenciós és korrekciós fejlesztése
Angol cím
Preventive and corrective development of preschool children.
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
NEM RÉSZLETEZETT
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Ilona Simocskó |
Dátum: | 20 Már 2023 09:46 |
Utolsó módosítás: | 22 Szep 2023 06:49 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9537 |
Actions (login required)
Tétel nézet |