A fogyasztói igények felmérése a klasszikus és az alternatív dohánytermékek körében

Tóth, Tamara Debóra (2022) A fogyasztói igények felmérése a klasszikus és az alternatív dohánytermékek körében. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-22-26.pdf] PDF
KBAN-22-26.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban az alternatív és klasszikus dohánytermékek fogyasztási igényeit vizsgálom. A téma döntő részt foglalkozik az innovatív dohánycikkek bemutatásával, típusaival, és használatának hatásaival. A tárgy teljes körű átlátásához ismertetem a dohánypiaci helyzetet Magyarországon, valamint a dohányzás által okozott főbb megbetegedéseket. A dohány kiskereskedelmi forgalmának alakulása több szempontból figyelhető meg a szakdolgozat során, kiemelve a Covid19 által okozott változásokat. Továbbá, a dohányipari vállalatok fontosságát mutatom be, amelyek működése jelentős befolyással van a világgazdaságra. A kutatásomat elsősorban online felületen, Google űrlap formában, másodsorban nyomtatott, papírformában végeztem el. A kérdőív segítséget nyújtott abban, hogy megtudjam, a fogyasztók milyen mértékű tudással rendelkeznek a dohányipari vállalatokról, és mennyire ismerik az adott innovatív termékeket. A tudatosság, mint fogalom fontos kérdés a kutatásban, miszerint a felhasználók tudatosan váltanak-e a hagyományos cigarettáról az innovatív dohánycikkekre. Bemutatom, hogy a váltás indíttatásának milyen mögöttes motiváció vannak, valamint, hogy mik azok az aspektusok, amik leginkább befolyásolják a fogyasztókat választásuk során. Részletesen kifejtésre kerülnek azok a faktorok, amik a vevői magatartást és elégedettséget befolyásolják. Emellett a téma makrokörnyezeti vizsgálata is elvégzésre kerül gazdasági, társadalmi, jogi, és kulturális szempontok alapján. Hangsúlyos részt kap a dohánycikkek árpolitikája, egészségügyi hatása, valamint a vevői márkahűség és komfortosság. A szakdolgozat legfőbb célkitűzése, a dohánytermékek választási stratégiájának vizsgálata. Ezalatt értem az innovatív termékekre való átváltást a hagyományos cigarettáról. A vizsgálat során négy hipotézist állítok fel, amik egyrészt az innovatív dohánycikkek fogyasztására és népszerűségére irányulnak, másrészt pedig a díjszabással kapcsolatos attitűdökre, és a dohányipari vállalatokról rendelkező tudásra. A kutatásomban a legfontosabb kulcsfogalmaimat konceptualizáltam, majd mérhetővé tettem. A kérdőívemet a két módszer vegyítésével összesen 252 fő töltötte ki. Ezzel elértem a kívánt mintavételi számot. Az elemzés során a válaszadások többsége felhasználható, csekély mennyiségű azon válaszok száma, ami nem hasznavehető. Kutatásom végén egy konklúzió olvasható, amiben összegzem a vizsgálatom lényegesebb elemi részeit, javaslatokat fogalmazok meg, és ötleteket adok a további elemzések lebonyolításához, aminek elvégzéséhez a felmérésem segítségül szolgálhat.

Magyar cím

A fogyasztói igények felmérése a klasszikus és az alternatív dohánytermékek körében

Angol cím

Consumer needs survey on classic and alternative tobacco products

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészáros, Katalin
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KBAN-22/26

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Tamara Tóth
Dátum: 30 Nov 2022 13:28
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 09:14
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9475

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet