Érzékelési rendellenesség ismérvei óvodás korú gyermekeknél

Kuti, Vivien (2022) Érzékelési rendellenesség ismérvei óvodás korú gyermekeknél. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of A Szakdolgozat_ Kuti Vivien 2022.pdf] PDF
A Szakdolgozat_ Kuti Vivien 2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg. Embargo lejáratának dátuma: 10 Március 2222

Download (334kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom elején a szakirodalomi kutatás során mélyebb betekintést nyer az olvasó a gyermeki személyiségének fejlődésébe. Vajda Zsuzsanna (1999) könyve segített hozzá, hogy az óvodáskorú gyerekek fejlődés-lélektani jellemzőit a témához kapcsoljam. A Star Institute: About SPD (2022) Star Institute csapatának munkáját és kutatásait alaposan tanulmányoztam, hogy a dolgozatomat olvasó, érthető és világos képet kapjon az óvodáskorú gyerekek érzékelési rendellenességének ismérveiről, vagyis az SPD-ről. A szenzoros gyerekeknek gyakran problémái vannak a gyermekkori teljesítményekhez szükséges készségekkel és egyéb képességekkel az iskolában. Emiatt érzelmi, szociális és tanulási problémákkal küzdenek, beleértve azt, hogy nem tudnak barátkozni vagy egy csoporthoz tartozni, rossz az önképük, tanulmányi kudarcaik vannak, ügyetlennek vagy együttműködésre képtelennek, harciasnak, vagy önkontrollra képtelenek. A szülőket hibáztathatják gyermekeik viselkedéséért azok, akik nincsenek tisztában a gyermek „rejtett fogyatékosságával”, mert a gyerekek „átlagosan” néznek ki, de nem viselkednek átlagosan. Az érzékelési feldolgozás pontos okát – mint az ADHD és sok más idegrendszeri fejlődési rendellenesség okait – még nem azonosították, azonban az előzetes tanulmányok és kutatások már mutatnak néhány lehetséges okokat. (Miller: 2014) A rendellenesség hatékony kezelése elérhető, de túl sok szenzoros tünetekkel küzdő gyermeket rosszul diagnosztizálnak és/vagy nem megfelelően kezelnek. A felnőttkorig fennmaradó, kezeletlen SPD befolyásolhatja az egyén képességét, így nehezen képes beilleszkedni a társadalomba. Az SPD gyakorisága miatt, fontosnak tartom, hogy minden pedagógus ismerje az ismérveit, hogy szükség esetén a gyermek időben segítséget kapjon a megfelelő szakemberektől.

Magyar cím

Érzékelési rendellenesség ismérvei óvodás korú gyermekeknél

Angol cím

Sensory Processing Disorder, SPD

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Rekreációs- és gyógyúszás pedagógus-szakvizsgára felkészítő szak (PSZV)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Simon, István
PhD.
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Vivien Kuti
Dátum: 25 Okt 2022 13:49
Utolsó módosítás: 18 Szep 2023 08:19
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9409

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet