A beszerzési folyamatok optimalizálása egy nyugat-dunántúli bútoripari termelő vállalat szemszögéből – VMR rendszer bevezetése

Kokas, Ildikó (2022) A beszerzési folyamatok optimalizálása egy nyugat-dunántúli bútoripari termelő vállalat szemszögéből – VMR rendszer bevezetése. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KPL-22_04.pdf] PDF
KPL-22_04.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2 Május 2037

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom az IKEA Industry Magyarország Kft-nél megvalósuló VMR projektet elemzi, bemutatva a változásokat a tervezés és a beszerzés szemszögéből. A szakdolgozat megírásához elsősorban a folyamatot leíró belső dokumentációk nyújtottak alapot, de a fogalmak értelmezésénél igyekeztem felhasználni az aktuálisan fellelhető szakirodalmat is. A VMR alkalmazásának igénye az IKEA Industry gyáregységei közötti hatékonyabb anyag- és információáramlás biztosítása érdekében fogalmazódott meg. A cégek megállapodtak abban, hogy a VMR-t a 2022-es évtől kezdődően fokozatosan vezetik be az egyes IKEA Industry gyáregységekben. Elsőként a feladat végrehajtására a szlovákiai Malacky-ban található forgácslap gyár és a soproni üzem került kiválasztásra. A fokozatosság elvén alapulva a gyáregységek eleinte csak egy-két meghatározott desztináció és termékcsoport esetén alkalmazzák a VMR-t, majd a sikeres „próbaüzem” után terjesztik azt ki teljes tevékenységükre. A VMR természeténél fogva a kötelezettségek többsége fokozatosan áttolódik a vevőről a küldő oldalra (a Szállítónál jelenik meg). A vevő/átvevő telephely kizárólag az adott anyag aktuális és legfrissebb szükségletének naprakész készletezéséért felelős. Ezt leginkább megfelelő rendszerbeállításokkal és online tranzakciók rögzítésével kell biztosítani. Az előzetes felmérések és várakozások szerint általánosságban elmondható, hogy várhatóan a legnagyobb előnyt az adminisztrációs munka csökkenése fogja jelenteni. Hiszen a jelenlegi úgynevezett „időt rabló” rendeléskibocsátási folyamatot fokozatosan felváltja a DO, majd a VMR rendszer bevezetése. A felelősség szinte egészében áthárul a beszállítóra. A VMR rendszer bevezetésével nem szükséges „soproni” beavatkozás az automatikus MRP által generált DO javaslatokhoz, valamint a rendszer működtetéséhez. A tesztelés időszakában azonban javasolt a folyamatos kontroll, ami az idő előrehaladtával csökkenthető, azonban a LEAN alapelveknek megfelelően folyamatos rendszer-fejlesztéseknek ad lehetőséget. Az előrejelzések igen bíztatóak és a várható becsült időmegtakarítás egy beszerzési munkavállalóra vetítve körülbelül heti 6 óra munkaidő. Ahogy a mondás tartja, egy jól működő vállalatnál is mindig van hová fejlődni és fejleszteni!

Magyar cím

A beszerzési folyamatok optimalizálása egy nyugat-dunántúli bútoripari termelő vállalat szemszögéből – VMR rendszer bevezetése

Angol cím

Optimization of procurement process from the perspective of a furniture manufacturing company in Western-Hungary – introduction of VMR system

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdasági logisztikus PG

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Nikoletta
adjunktus, PhD, Üzleti Tudományok Intézet

Helyi kari azonosító

KPL-22/04

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ildikó Kokas
Dátum: 16 Jún 2022 12:05
Utolsó módosítás: 14 Szep 2023 10:38
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9254

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet