Meleghné Pintér, Bernadett (2022) Egészségügyi kommunikáció a Z- és Y-generáció szemével. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KSZ-22_02.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Jelenleg hat generáció él egymás mellett, egymással együtt. A generációk között szembe-tűnő a különbség a technikai vívmányok, munkamorál, kommunikációs stílus kapcsán. A hazai egészségügyben a szakdolgozók átlagéletkora 50 év. Ebből következik, hogy az egészségügyben dolgozók és az egészségügyi ellátást igénybe vevő Y és Z generáció tagjai közötti generációs különbség kihatással van a kommunikáció hatékonyságára/ betegelégedettségre is. Kutatásom célkitűzései között szerepelt, felmérni az Y-, és a Z- generációhoz tartozók betegellátással, információkereső magatartással, kommunikációval, betegellátással kapcsolatos attitűdjét. A kutatás 2022 Február 1-22 között történt. A kutatás online kérdőív kitöltés formájában valósult meg saját készítésű kérdőívvel, mely 25 kérdést tartalmazott. Az adatokat SPSS 26. és Excel 2010.-e statisztikai programokkal dolgoztam fel. Leíró statisztikai elemzés (átlag, módusz, medián, szórás), kereszttábla elemzés mellett khi-négyzet próbát végeztem 95%-os valószínűségi szinten (p<0,05). A kérdőív kitöltése anonim és önkéntes volt, a kérdőívek különböző közösségi médiai platformokon kerültek megosztásra. A kuta-tás során beválasztási kritériumként szerepelt, hogy a kérdőív kitöltő az Y-generáció, vagy a Z-generáció tagja legyen. A kutatásba összesen 100 fő lett bevonva, 81 nő és 19 férfi, 85%-uk az Y-generációhoz, míg 15%-uk a Z-generációhoz tartozik. A foglalkozás típusa és a generációk között szignifikáns összefüggés mutatkozott (p<0,001). A generációk és a legmagasabb iskolai végzettség között is a khi-négyzet próba alapján szignifikáns összefüggés mutatkozott (p<0,001). A generációk információkereső attitűdjében szignifikáns eltérés mutatkozott (p=0,018). A kommunikációval, ellátással kapcsolatos betegelégedettség a vizsgált generációk kapcsán részben igazolódott. Az egészségügyi személyzet által betegekre fordított idő és a generációk között szignifikáns összefüggés mutatkozott (p=0,000279). Szignifikáns különbség mutatkozott a generációk és az írásbeli betegtájékoztatóval kapcsolatos attitűd között (p=0,001). Számos tanulmány elérhető a témában, melyek az egyes generációhoz tartozó betegek kommunikációs stílusát, információkereső attitűdjét, vagy épp az elektronikai/ számítástechnikai eszközökhöz való hozzáállását méri fel. A betegellátás egy speciális szegmens, hiszen beteg és beteg között is van különbség, anélkül is, hogy a generációhoz való hovatartozást figyelembe vennénk. A megfelelő minőségű betegellátáshoz elengedhetetlen, hogy az egészségügyben dolgozó szakemberek figyelembe vegyék, hogy a különböző generációkhoz tartozó betegek más és más megközelítést igényelnek. A kutatásom úgy vélem hasznos kiindulópontként szolgálhatna, akár egy 0. kutatásnak is lehetne tekinteni, és néhány évente, kérdésekkel kiegészítve, megismételni nagyobb elemszámú mintával. Nagyon fontos lenne reális képet kapni az egyes generációkhoz tartozó betegek egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó attitűdjével kapcsolatban.
Magyar cím
Egészségügyi kommunikáció a Z- és Y-generáció szemével
Angol cím
Healthcare communication through the eyes of Z and Y generations
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KSZ-22/02
Mű típusa: | Diplomadolgozat (Egyéb) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Bernadett Meleghné Pintér |
Dátum: | 26 Szep 2022 09:15 |
Utolsó módosítás: | 18 Szep 2023 12:13 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9202 |
Actions (login required)
Tétel nézet |