Szorongásoldás a fogászatban a kommunikáció eszközeivel

Raul, dr. Anita (2022) Szorongásoldás a fogászatban a kommunikáció eszközeivel. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of SodaPDF-converted-Anita-Szakdolgozat_formazott_v06.pdf] PDF
SodaPDF-converted-Anita-Szakdolgozat_formazott_v06.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Munkám során napi szinten találkozom olyan páciensekkel, akik fogászati félelemmel, szorongással küzdenek. Tapasztalataim szerint, korábbi rossz élmények, a tájékoztatás hiánya és a kontrollvesztés élménye állhat a háttérben. De lehet-e az emberek hozzáállásán változtatni?! Hogyan tudnánk javítani a kommunikáción és az ellátás minőségén - figyelve a legapróbb részletekre - és ezáltal csökkenteni a páciensek félelemérzetét, valamint egy pozitív élményt okozni a fogászati ellátás során? A fogászati félelem a lakosság nagy részét érinti, melynek következménye, hogy a félős beteg elmulasztja a fogászati ellenőrzéseket, ami előbb-utóbb problémák kialakulásához vezet, ami már gyulladással, fájdalommal is járhat. Ebben az esetben kénytelen orvoshoz fordulni, ahol is a panaszok miatti terápia sokkal több kellemetlenséget fog a páciens számára jelenteni. Az emberek nagy része nincs tisztábban azzal, hogy félévente panaszok hiányában is célszerű felkeresni a fogorvost, hiszen attól még, hogy nem érez fájdalmat, még lehetnek kezelésre szoruló fogak, amiknek időben történő ellátásával hosszútávon időt és pénzt spórolhat a páciens és sokáig megőrizheti fogazata egészségét. A félelem kialakulása sokszor már gyerekkorban kialakul, hiszen a szülők többsége nincs megfelelően edukálva fogászati higiénia szempontjából és gyermekeiket is csak fájdalom esetén viszik fogorvoshoz, amikor is a kommunikáció és az ellátás sokkal nehezebb, mint egy ellenőrzés során. Dolgozatomban az irodalmi áttekintés után kérdőíves elemzéssel foglalkozom. Vizsgálom a félelem okait, az orvos-beteg kapcsolat típusait és nehézségeit, leírom a félelemoldás néhány módszerét. Kitérek a szuggesztiók jelentőségére és példákon keresztül adok javaslatokat a kommunikáció fejlesztésére. Majd a 4 személyiségtípust jellemzem, orvos és páciens oldalról egyaránt. Az első kérdőív feltárja kiváltó tényezőket, méri a kitöltő félelemszintjét a DAS skála segítségével, megoldási javaslatokat tesz és méri, hogy a válaszadó szerint melyik tényező segítené a félelmének oldását. A második kérdőív a kitöltő személyiségtípusára kíváncsi és arra fókuszál, hogy ő milyen típusú orvossal tudna a leghatékonyabban együttműködni. Munkámmal szeretnék megoldási javaslatokat tenni erre a sokakat érintő problémára és kommunikációs eszközökkel segítségével javítani az ellátás minőségén és a páciensek fogászathoz való hozzáállásán.

Magyar cím

Szorongásoldás a fogászatban a kommunikáció eszközeivel

Angol cím

Anxiety relief in dentistry with the means of communication

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
G. Németh, György
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KSZ-22/03

Mű típusa: Diplomadolgozat (Egyéb)
Felhasználói azonosító szám (ID): dr. Anita Raul
Dátum: 26 Szep 2022 09:18
Utolsó módosítás: 26 Szep 2022 09:18
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9188

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet