Raul, dr. Anita (2022) Szorongásoldás a fogászatban a kommunikáció eszközeivel. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
SodaPDF-converted-Anita-Szakdolgozat_formazott_v06.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Munkám során napi szinten találkozom olyan páciensekkel, akik fogászati félelemmel, szorongással küzdenek. Tapasztalataim szerint, korábbi rossz élmények, a tájékoztatás hiánya és a kontrollvesztés élménye állhat a háttérben. De lehet-e az emberek hozzáállásán változtatni?! Hogyan tudnánk javítani a kommunikáción és az ellátás minőségén - figyelve a legapróbb részletekre - és ezáltal csökkenteni a páciensek félelemérzetét, valamint egy pozitív élményt okozni a fogászati ellátás során? A fogászati félelem a lakosság nagy részét érinti, melynek következménye, hogy a félős beteg elmulasztja a fogászati ellenőrzéseket, ami előbb-utóbb problémák kialakulásához vezet, ami már gyulladással, fájdalommal is járhat. Ebben az esetben kénytelen orvoshoz fordulni, ahol is a panaszok miatti terápia sokkal több kellemetlenséget fog a páciens számára jelenteni. Az emberek nagy része nincs tisztábban azzal, hogy félévente panaszok hiányában is célszerű felkeresni a fogorvost, hiszen attól még, hogy nem érez fájdalmat, még lehetnek kezelésre szoruló fogak, amiknek időben történő ellátásával hosszútávon időt és pénzt spórolhat a páciens és sokáig megőrizheti fogazata egészségét. A félelem kialakulása sokszor már gyerekkorban kialakul, hiszen a szülők többsége nincs megfelelően edukálva fogászati higiénia szempontjából és gyermekeiket is csak fájdalom esetén viszik fogorvoshoz, amikor is a kommunikáció és az ellátás sokkal nehezebb, mint egy ellenőrzés során. Dolgozatomban az irodalmi áttekintés után kérdőíves elemzéssel foglalkozom. Vizsgálom a félelem okait, az orvos-beteg kapcsolat típusait és nehézségeit, leírom a félelemoldás néhány módszerét. Kitérek a szuggesztiók jelentőségére és példákon keresztül adok javaslatokat a kommunikáció fejlesztésére. Majd a 4 személyiségtípust jellemzem, orvos és páciens oldalról egyaránt. Az első kérdőív feltárja kiváltó tényezőket, méri a kitöltő félelemszintjét a DAS skála segítségével, megoldási javaslatokat tesz és méri, hogy a válaszadó szerint melyik tényező segítené a félelmének oldását. A második kérdőív a kitöltő személyiségtípusára kíváncsi és arra fókuszál, hogy ő milyen típusú orvossal tudna a leghatékonyabban együttműködni. Munkámmal szeretnék megoldási javaslatokat tenni erre a sokakat érintő problémára és kommunikációs eszközökkel segítségével javítani az ellátás minőségén és a páciensek fogászathoz való hozzáállásán.
Magyar cím
Szorongásoldás a fogászatban a kommunikáció eszközeivel
Angol cím
Anxiety relief in dentistry with the means of communication
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KSZ-22/03
Mű típusa: | Diplomadolgozat (Egyéb) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | dr. Anita Raul |
Dátum: | 26 Szep 2022 09:18 |
Utolsó módosítás: | 26 Szep 2022 09:18 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/9188 |
Actions (login required)
Tétel nézet |