A gyermekek világa és az idegen nyelv

Szeibert, Renáta (2022) A gyermekek világa és az idegen nyelv. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_szeibertrenáta_ezoehw_2022.pdf] PDF
szakdolgozat_szeibertrenáta_ezoehw_2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomat „A gyermekek világa és az idegen nyelv” témájában írtam. Arra keresem a választ, hogy a fiatal korban elkezdett idegen nyelvi foglalkozások milyen hatással lehetnek a gyermekek anyanyelvi- illetve beszédfejlődésére, valamint a szociális képességeikre. Kíváncsi vagyok arra, vajon milyen hatással van a gyermekek anyanyelvi- és beszédfejlődésére az, ha már egészen kisgyermekkortól idegen nyelvi foglalkozásokon vesznek részt. Tapasztalataimat a későbbiekben is hasznosítani szeretném. Ha foglalkozásokat tartanék kisgyermekek számára, kutatásom és annak eredményei segítenének megvalósítani egy gyermekközpotú és játékos módon idegen nyelvet tanító közeget, ami jól hasznosítható tudást nyújthat. Dolgozatom célja, hogy átfogó képet kapjak a kisgyermekkori idegen nyelv, különösen az angol nyelv tanulásának pozitív vagy negatív hatásairól, a gyermekek személyiségfejlődésére gyakorolt hatásáról, illetve a korai nyelvtanulással kapcsolatos szülői nézetekről és esetlegesen felmerülő, ezzel kapcsolatos kérdésekről. Célom továbbá a dolgozatomban azt is vizsgálni, hogy lehetnek-e kifejezetten negatív hatásai a kisgyermekkori idegennyelv-tanulásnak. Az is a célkitűzéseim között szerepel, hogy feltérképezzem, hazánkban jelenleg milyen lehetőségek állnak az óvodáskorú gyermekek rendelkezésére a nyelvtanulás tekintetében. Van-e lehetőségük a koruknak megfelelő intézményekben tanulni, valamint a szülők hogyan viszonyulnak ehhez, specifikusan az angol nyelv tekintetében. Kutatási kérdéseim között szerepel, hogy a szülők milyen módon viszonyulnak a kisgyermekkori idegennyelv-tanuláshoz. Ennek megismeréséhez kutatási módszerként egy primer kvantitatív módszert, név szerint online kérdőíves felmérést alkalmaztam. Kérdőívemet közösségi oldalon keresztül osztottam meg, itt jelöltem, hogy kisgyermekes szülők kitöltését várom. Kutatásom eredményeinek kiértékelését követően levontam a megfelelő következtetéseket. Végső megállapítások helyett a közelítés stratégiáját választottam. A kérdőív első részében demográfiai adatokkal kapcsolatos kérdések szerepelnek, majd áttérek a kutatásom tartalmi részét segítő kérdésekre. Az űrlap szerkesztésénél figyelembe vettem, hogy a célközönség kisgyermekes szülők lesznek, kérdéseimet ennek figyelembevételével állítottam össze. Eredményeimet összegezve azt a megállapítást tudom tenni, hogy a szülők többsége alapvetően hasznosnak találja a korai idegen nyelvű foglalkozásokat, és támogatja is ezeket. Sőt, ha lehetősége adódna, akár be is íratná ilyenre gyermekét/gyermekeit. Az egyéni véleményekből látszik, hogy kisgyermekkorban ezt leginkább játékos, és nem didaktikusan tanító formában tudják elképzelni. A kitöltők több, mint a fele (56,6%-a) nem ért egyet azzal, hogy a korai nyelvi fejlesztés káros hatással lenne gyermekük kognitív- és beszédfejlődésére.

Magyar cím

A gyermekek világa és az idegen nyelv

Angol cím

The world of children and the foreign language

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Koloszár, Ibolya
egyetemi tanársegéd, SOE-BPK

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Renáta Szeibert
Dátum: 24 Okt 2022 13:12
Utolsó módosítás: 24 Okt 2022 13:12
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8914

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet