Az óvodai zenei nevelés Maria Montessori tükrében

Lekics, Evelin Regina (2022) Az óvodai zenei nevelés Maria Montessori tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Lekics Evelin Regina-Az óvodai zenei nevelés Maria Montessori tükrében-szakdolgozat.pdf] PDF
Lekics Evelin Regina-Az óvodai zenei nevelés Maria Montessori tükrében-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A mai napon sajnos egyre több a az óvodai csoportokban a szorongó, a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarokkal vagy más problémával élő kisgyermek, akiken a hagyományos módszerek nem biztos, hogy úgy segítenek, ahogy szükség van rá. Éppen ezért választottam olyan kutatási feladatot, amely egy reformpedagógiai irányzatot vizsgál. Az óvodai zenei nevelést mindig nagyon fontosanak tartottam, így történt az, hogy egy alternatív pedagógiai irányt zenepedagógiai szempontból kutattam. Dolgozatomban 3 kérdésre keresem a választ, mégpedig arra, hogy sikeresen alkalmazható e Maria Montessori módszere egy kistérségi óvodában, ahol a gyermekközösségben túlnyomó többségben fellelhető hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, autisztikus tüneteket produkáló gyermek; továbbá arra, hogy hogyan kompenzálhatóak a fejlődésbeli lemaradások Montessori módszerével, valamint hogyan ötvözhető a hagyományos Forrai féle módszer a Montessori módszerrel. Szakdolgozatomban átfogó képet kaphatunk Maria Montessori módszeréről, különösen a zenepedagógiájáról. Kutatásaim alkalmával kevert módszertant alkamaztam, ugyanis helyet kapott benne kvalitatív, kvantitatív és deduktív, ezen belül is analítikus jellegű kutatási stratégia. Részvevő megfigyelés módszerét alkalmazva 12 héten át alkalmaztam Maria Montessori zenepedagógiai módszerét a csoportomban. Mivel kutatásom egy vas megyei kistérségi óvodára koncentrálódik, nem vállalkoztam arra, hogy egy megyei, vagy országos mintát gyűjtsek. Tapasztalataim azt mutatják, hogy Montessori módszerének alkalmazása pozitív irányba billenti a problémás kisgyermekek fejlődését.

Magyar cím

Az óvodai zenei nevelés Maria Montessori tükrében

Angol cím

Preschool music education through the Montessori lens

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Révész, József
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Evelin Regina Lekics
Dátum: 25 Okt 2022 14:03
Utolsó módosítás: 25 Okt 2022 14:03
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8903

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet