Téri fordulat a gyermekkortörténet kutatásában, a gyermekszoba története tükrében

Horváth, Anetta (2022) Téri fordulat a gyermekkortörténet kutatásában, a gyermekszoba története tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of diplomamunka_horvathanetta_ddmf7t_2022.pdf] PDF
diplomamunka_horvathanetta_ddmf7t_2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A történelem során a gyermekről alkotott kép és a gyermekek helyzete folyamatosan változott, egészen az őskortól az újkorig számos változás történt a gyermekszemlélet és a gyermekkultúra vonatkozásában. Jogosan merül fel a kérdés, hogy milyen volt a gyermek körüli környezet, létezett-e egyáltalán gyermekszoba? A dolgozat szakirodalmi része betekintést ad különböző korszakok gyermekeszményébe, valamint a gyermekekről alkotott kép történeti alakulásába. Áttekintést nyújt azokról a külföldi és hazai kutatói törekvésekről, amelyek az elmúlt 50-60 évben jelentősen megújították és fókuszba állították a gyermekkortörténet megismerését. Ezek mellett a nevelés- és művelődéstörténeti kutatás (sajtó)történeti forráselemzésen és összevető szakirodalom-elemzésen alapszik, és elméleti értelemben része annak a kutatói irányzatnak, amely több bölcsészeti tudományban is „téri fordulat” néven jelent meg az elmúlt évtizedekben. Feltárásra került, hogy egyes korábbi (főképp 19. századi) folyóiratok, hetilapok miként vélekedtek a gyermekről és az őt körülvevő, közeli tárgyi környezetről, valamint hogy egyes plakátok vagy képes újságok hogyan jelenítették meg a gyermeki világot, a gyermek saját és egyéni terét, a saját szobáját vagy gyermeksarkát. A dolgozat, az előadás és a kutatásom eredménye hozhat olyan eredményeket, amelyek segítségével egy olyan újabb kutatási irány bontakozhat ki, amellyel pontot vagy akár kérdőjelet lehet tenni egy-egy, a gyermekkortörténettel kapcsolatos korábbi hipotézis vagy megingathatatlannak hitt vélemény mögé.

Magyar cím

Téri fordulat a gyermekkortörténet kutatásában, a gyermekszoba története tükrében

Angol cím

A spatial turn in the research of childhood history in the light of the history of the children's room

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kéri, Katalin
egyetemi tanár, DSc

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Anetta Horváth
Dátum: 24 Okt 2022 07:04
Utolsó módosítás: 03 Már 2023 09:37
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8854

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet