Óvodáskorú gyermekek intézményes kötődéseinek vizsgálata rajzelemzéssel

Kulcsár, Dorina (2022) Óvodáskorú gyermekek intézményes kötődéseinek vizsgálata rajzelemzéssel. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Kulcsár Dorina-Óvodáskorú gyermekek intézményes kötődéseinek vizsgálata rajzelemzéssel-diplomamunka.pdf] PDF
Kulcsár Dorina-Óvodáskorú gyermekek intézményes kötődéseinek vizsgálata rajzelemzéssel-diplomamunka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom céljául azt tűztem ki, hogy a gyermekek kötődéseit vizsgáljam, egészen a kötődés folyamatinak alakulásától, a gyermekek elsődleges kötődési rendszerétől, az anya- gyermek kapcsolattól a felnőttekhez és a kortárscsoportokoz fűződő kapcsolatig. Figyelembe véve a gyermekek csoportosulását, kapcsolatrendszerét. A cél, hogy a megfelelő ismeretek elsajátításával képesek legyünk differenciáltabb képet alkotni az óvodáskorú gyermekekről. Témaválasztásomat befolyásolta az óvodások kötődésének megfigyelése, és az, hogy ezeket hogyan jelenítik meg a rajzokon. Ezért egy sajátos módszer segítségével, kinetikus rajzvizsgálattal feltártam a nagycsoportos gyermekek társulásait,a környezethez fűződő kapcsolatait. Ez a módszer ebben a korosztályban rendkívül jól alkalmazható, felszínre kerülhetnek ki nem mondott, meg nem fogalmazott problémák.Dolgozatom elméleti része után kifejtettem az óvodapedagógusokhoz, kortársakhoz valamint a nevelési intézményhez fűződő kapcsolatokat. Hiszen a rajzok elemzését követően, a megadott válaszok is azt mutatják, hogy az óvodai élet során a személyekhez fűződő kapcsolat a legjelentősebb. A kutatásomba figyelembe vettem az előforduló tartalmakat , a preferált helyszíneket. Fontosnak tartottam megfigyelni, hogy az érzelmi megnyilvánulásoknak pozitív vagy negatív végkimenetele van-e. Gyermekek a kedvelt helyszíneihez alapvetően olyan kedvelt játékokat soroltak, melyek kellemes élményt elevenítenek fel. Összességében a gyermekeket pozitív élmények kapcsolják az óvodai élethez, amik az óvodai tevékenységekhez, kortársakhoz, barátokhoz fűződő élményekben és az óvodapedagógushoz fűződő kapcsolatokban jelenik meg.

Magyar cím

Óvodáskorú gyermekek intézményes kötődéseinek vizsgálata rajzelemzéssel

Angol cím

Examining the institutional attachments of pre-school-aged children with kinetical drawing

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Attila
egyetemi docens,PhD

Helyi kari azonosító

FI 21120

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Dorina Kulcsár
Dátum: 24 Okt 2022 07:03
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 09:04
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8827

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet