A MESE HATÁSA A LÉLEKRE, FEJLŐDÉSRE,AZ ÓVODÁS KORÚ GYERMEKEK ÉLETÉBEN,A TÖBBSÉGI INTÉZMÉNYEKBEN.

Szőlősi, Júlia (2022) A MESE HATÁSA A LÉLEKRE, FEJLŐDÉSRE,AZ ÓVODÁS KORÚ GYERMEKEK ÉLETÉBEN,A TÖBBSÉGI INTÉZMÉNYEKBEN. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szőlősi-Júlia-A-mese-hatása-a-lélekre-fejlődésre-szakdolgozat.pdf] PDF
Szőlősi-Júlia-A-mese-hatása-a-lélekre-fejlődésre-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A mesék már egészen kicsi gyermek koromban is rettenetesen érdekeltek. Figyeltem a szereplőket, figyeltem a megoldási kulcsokat, elmélkedtem az kiutak választásának lehetőségein, az eszközökön, melyek jóra, vagy rosszra fordíthatták a szereplők sorsát, és azok jelentését; mit jelenthetnek azok a mesékben. Mindig boldog voltam, mikor győzött a jó, és szomorú, ha valami rossz történt a főhősünkkel. Aztán később már az is foglalkoztatott, hogy milyen tulajdonságokat sorakoztat fel a történet, és miért alakult úgy, talán a szereplők hozzáállása miatt? Leginkább a magyar népmesék érintettek meg, de vajon miért? Kutatásom fő célja leginkább arra irányult, hogy megmutassam, mennyire fontos a mesék, azon belül is a magyar népmesék hatása a gyermekeink fejlődésére, hogyan hat a pszichéjükre, gondolkodásukra, milyen fejlődési szakaszokat segít meg, és milyen tudományágakkal van összefüggésben. Leginkább azért kezdtem ezzel a témával foglalkozni, mert számomra a meséknek nagyon fontos kulcsszerepe van a gyermekek életében, de véleményem szerint annak is komoly metodikája van, hogy mikor, milyen mesét mondunk óvodásainknak, és miért azt meséljük, miért pont abban az időben. Ez szerintem mérhetetlenül sok kérdést felvet, először is azt, hogy milyen motívumok mentén figyeljük meg a mese hatásait, milyen módszer szerint osszuk fel a megfigyeléseinket. Mindenképpen arra a megállapításra jutottam, hogy ez nem egyszerű tudományos magyarázkodás, hanem komoly, társtudományokkal is összefüggő, önálló szakterület, mellyel érdemes nagyon is komolyan foglalkozni. Ezt bizonyítják azok a sokak számára is ismert, és elismert kutatói munkák, melyek mind alátámasztják a mese fontosságát, és minőségi szerepét az óvodában. És ezt bizonyítja az a tény is, hogy már külön, terápiás, lelki megsegítéssel foglalkozó terület is kialakult ezen a téren. Az általam bemutatott módszerek kidolgozói, a témában igen nagy körültekintéssel kutató emberek mind nagyszerű, néprajzos, folklorisztikával, mesegyűjtéssel, csillagokkal, Hold- és Napállással foglalkozó tudósok, akik módszereikkel bebizonyították, hogy ezek a nagyon régi, Ősi történeteinkben is felfedezhető motívumok, szimbólumok kapcsolódnak össze az emberi, gyermeki viselkedés-modulokkal, és ezek befolyásolhatják fejlődésünk bizonyos szakaszait, melyeket ha tudatosan hasznosítunk óvónőként leginkább, beépítve a gyakorlatainkba, mesélési technikáinkba, csodálatos fejlődéseknek leszünk tanúi.

Magyar cím

A MESE HATÁSA A LÉLEKRE, FEJLŐDÉSRE,AZ ÓVODÁS KORÚ GYERMEKEK ÉLETÉBEN,A TÖBBSÉGI INTÉZMÉNYEKBEN.

Angol cím

THE IMPACT OF TALES ON THE SOUL AND ITS DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN IN MAINSTREAM INSTITUTIONS.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Magyar hagyományőrzés mesepedagógiával pedagógus-szakvizsgára felkészítő szak (PSZV)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bolla Balázsné, Ildikó
Mestertanár

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Júlia Szőlősi
Dátum: 24 Okt 2022 07:02
Utolsó módosítás: 24 Okt 2022 07:02
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8816

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet