Oláh, Csilla (2022) Érzelmi intelligencia óvodáskorban:Konfliktuskezelés. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_olahcsilla_eoxmfu.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (813kB) |
Absztrakt (kivonat)
Témaválasztásom oka az, hogy tapasztalatom szerint egyre több a konfliktus a gyermekek között, amit gyakran agresszív magatartás követ. Dolgozatomban arra kerestem a választ hogyan lehetne ezt a folyamatot megállítani, visszafordítani. Kutatásom arra irányult, hogy mi befolyásolja a gyermekek agresszív viselkedését, milyen eszközök állnak rendelkezésre a szülők illetve az óvodapedagógusok számára ilyen helyzetekben. Vizsgáltam a gyermekek személyiségének fejlődését, az érzelmi intelligencia alakulását és ezek összefüggéseit. Dolgozatomban rávilágítottam a pedagógus szerepére a konfliktuskezelésben, kerestem a különbségeket a lányok és fiúk viselkedésében az agresszió terén. Megvizsgáltam milyen agressziókezelési technikákat alkalmazhatnak az óvodapedagógusok, milyen eszközök állnak rendelkezésükre. Több felvetést is tettem. 1. Az óvodás korú gyermekek körében az elmúlt 5 évben nőtt az agresszív megnyilvánulások száma, mértéke. 2. Az óvodapedagógusok rendelkeznek ismeretekkel a hatékony feszültségcsökkentéssel kapcsolatban. 3. Az óvónők a gyakorlatban alkalmaznak módszereket a hatékony agressziócsökkentés vagy megelőzés érdekében 4. A mese jelentősen csökkenti az erőszakos viselkedést a csoportban. 5. A mozgás hatékony módszere az óvodai agresszió csökkentésének és megelőzésének. 6. Az érzelmi intelligencia szintje óvodás korban és az agresszív viselkedés között van összefüggés. 7. A fiúk körében gyakoribbak az agresszív viselkedési megnyilvánulások. Kutatásomat egy online kérdőívvel segítettem, melyet óvodapedagógusok számára állítottam össze. Véleményem szerint az óvodapedagógusi attitűd és eszközkészlet nagymértékben meghatározza az óvodáskorú gyermek viselkedését, hangulatát és megnyilvánulását, ezért ezekre irányuló kérdéseket állítottam össze. A kérdőívemre a válaszok az ország minden részéről érkeztek, így sikerült átfogó képet kapnom a válaszok tekintetében. Fontosnak tartottam a gyermeki érzelmek felismerésének, megnevezésének, és kifejezésének vizsgálatát, ezeket befolyásoló tényezők feltárását. Kutattam a pedagógusok körében konfliktuskezelésre ismert és alkalmazott technikákat. Az elméleti kutatási eredmények a gyakorlati vizsgálódás alátámasztotta, megerősítette. Fontos az agresszió folyamatának teljes átlátása, hogy teljes egészében megértsük. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, meg kell ismernünk a gyermeket, a gyermek környezetét és az őt körülvevő felnőtteket. Ez a biztos alapja annak, hogy sikeresen kezelni tudjuk az adódó problémás helyzeteket. Nagyon fontos szerepe van a megelőzésnek, hiszen mindenkinek menyugtató, ha ki sem alakulnak a konfliktushelyzetek. Amennyiben kialakulnak, ilyenkor a megfelelő hozzáállás és technikák alkalmazása lehet a megoldás. A cél az lenne, hogy az óvodáskor végére a gyermekek képesek legyenek a saját érzéseik felismerésére, kezelésére, így képessé válnak arra , hogy adott helyzetben megfelelő módon vezessék le a feszültségüket. Ehhez folyamatos munkára van szükség az óvodapedagógus a szülő és a gyermek részéről egyaránt. A belefektetett munka megtérül, hiszen ha a gyermek képes fenntartani saját kiegyensúlyozott állapotát, csökken a konfliktushelyzet.
Magyar cím
Érzelmi intelligencia óvodáskorban:Konfliktuskezelés
Angol cím
Emotional intelligence in preescool age:Conflict management
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Csilla Oláh |
Dátum: | 24 Okt 2022 07:01 |
Utolsó módosítás: | 24 Okt 2022 07:01 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8786 |
Actions (login required)
Tétel nézet |