A tanulásban akadályozott gyermekek zenei fejlesztésének módszerei a NAT elveinek figyelembevételével (Kodály nyomán)

Horváthné Keszte, Katalin (2022) A tanulásban akadályozott gyermekek zenei fejlesztésének módszerei a NAT elveinek figyelembevételével (Kodály nyomán). BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Horváthné Keszte Katalin_A tanulásban akadályozott gyermekek zenei fejlesztésének módszerei a NAT elveinek figyelembevételével (Kodály nyomán)_Szakdolgozat.pdf] PDF
Horváthné Keszte Katalin_A tanulásban akadályozott gyermekek zenei fejlesztésének módszerei a NAT elveinek figyelembevételével (Kodály nyomán)_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat ismerteti a különböző tanulási problémák kialakulásának folyamatát, azok lehetséges okait, tüneteit, típusait, megelőzési és kezelési, segítségnyújtási lehetőségeit. Tisztázza a tanulásban akadályozottság, valamint az értelmi fogyatékosság fogalmát és kategóriáit, részletezi a TANAK (enyhén értelmi fogyatékos, illetve tanulási nehézségekkel küzdő) gyermekek és tanulási folyamataik legfontosabb jellemzőit. A szerző célja hangsúlyozni, hogy az egyik leghatékonyabb, komplex (személyiség)fejlesztési lehetőség TANAK gyermekek számára a zenetanulás, az éneklés, a hangszeren való játék - ami örömforrás is egyben -, ezért kiemelt jelentőségű kell, hogy legyen az iskolai oktatás, nevelés során! Összhangban a Nemzeti Alaptantervben (és a helyi tantervben) megfogalmazott fejlesztési célokkal és elvárásokkal, megvalósulásuk érdekében szükségesnek véli a metódusok (főként a Kodály-koncepció) ismeretét, tanulmányozását, bővítését és a módszertani, szemléletbeli megújulást. A zenei nevelés célja -a NAT szerint is-, hogy a TANAK gyermekek aktív részeseivé váljanak a zenetanulásnak, sikerélményhez jussanak, erre szerinte a legalkalmasabb és leghatékonyabb az Ulwila-módszer. Hipotézisei bizonyítására - mely szerint TANAK gyermekek is képesek megtanulni kottát olvasni, sőt, hangszeren játszani, még zenekarban is - létrehozott egy népdalgyűjteményt, a speciális színeskottával való tanulást alkalmazta, melynek segítségével beigazolódtak a feltevései, bebizonyosodott, hogy érdemes ezzel a módszerrel dolgozni, szeretnek,tudnak hangszeren játszani, ráadásul sokkal motiváltabbak.

Magyar cím

A tanulásban akadályozott gyermekek zenei fejlesztésének módszerei a NAT elveinek figyelembevételével (Kodály nyomán)

Angol cím

Methods of Musical Development of Children with Learning Disabilities based on the Principles of the National Core Curriculum (Following Kodály)

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Katalin Horváthné Keszte
Dátum: 24 Okt 2022 06:59
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 06:51
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8750

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet