Környezeti nevelés - A gyermek természeti környezete

Horváth-Leszkovich, Éva (2022) Környezeti nevelés - A gyermek természeti környezete. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Horváth-Leszkovich Éva - Környezeti nevelés-A gyermek természeti környezete - szakdolgozat.pdf.pdf] PDF
Horváth-Leszkovich Éva - Környezeti nevelés-A gyermek természeti környezete - szakdolgozat.pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának inspirációját óvodai munkám ihlette, ahol azt tapasztalhattam kollégáimmal, hogy az óvodai környezeti nevelési tevékenységek, valamint az udvari szabad játék tevékenység során a legtöbb gyermek érdeklődése alább hagy a természeti értékek, az élővilág iránt. Ismereteik beszűkülése mutatkozik a természeti-, és tárgyi kultúra terén az óvodai környezeti nevelési tevékenységek során. Éppen ezért szakdolgozatomban a gyermekek természetben eltöltött idejének fontossága szempontjából elemeztem a szakirodalmakat, melyek megerősítettek abban, hogy mennyire fontos egy gyermek számára fejlődésének szempontjából természeti környezete, valamint a környezettudatos magatartásformálás megalapozásának szempontjából is. A szakirodalmak elemzése mellett saját kutatásomban a gyermekek természeti környezetéhez fűződő viszonyát vizsgáltam, mind a családi nevelés, mind pedig a gyermekekkel foglalkozó óvodapedagógusok megítélése alapján. Primer kutatásom során két kérdőív segítségével gyűjtöttem adatokat a témát illetően, melynél az óvodapedagógusok döntő többsége tapasztalt ilyen jellegű problémát a mostani óvodás korosztály intézményi nevelése során. A kérdőívek elemzése mellett, általam jól ismert óvodás gyermekek ismereteinek felmérését is végeztem, az őket körülvevő élővilág, természeti jelenségek tükrében, melynél tapasztalható ismereteik hiányossága. Az óvodapedagógusok személyisége elengedhetetlen a gyermekek ismereteinek bővítése szempontjából, hiszen ha a családi nevelés során nem kapják meg a kellő információt a gyermekek környezetüket tekintve, abban az esetben az óvodai nevelés során kezdődik meg a gyermekek ismereteinek felzárkóztatása, bővítése. Ehhez járul hozzá az óvodai környezeti nevelés, mely dolgozatom legfőbb vezérfonala.

Magyar cím

Környezeti nevelés - A gyermek természeti környezete

Angol cím

Environmental education - The child's natural environment

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár, Katalin
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Éva Horváth-Leszkovich
Dátum: 24 Okt 2022 13:11
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 11:35
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8738

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet