Ünnepek, jeles napok, népszokások a városi és falusi óvodai nevelés keretein belül

Tóth, Edina (2022) Ünnepek, jeles napok, népszokások a városi és falusi óvodai nevelés keretein belül. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Tóth Edina - Ünnepek, jeles napok, népszokások a városi és falusi óvodai nevelés keretein belül - szakdolgozat.pdf] PDF
Tóth Edina - Ünnepek, jeles napok, népszokások a városi és falusi óvodai nevelés keretein belül - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a magyar ünnepeket, jeles napokat, népszokásokat és hagyományokat mutattam be kiegészítve azokat az óvodai megvalósításuk lehetőségeivel. A szakirodalmi áttekintésen belül foglalkoztam az egyre jobban hazánkban is terjedő külföldi ünnepekkel, népszokásokkal. Az egyre növekvő globális és helyi környezeti gondok miatt fontosnak tartottam a zöld jeles napokról is írni. Dolgozatomban érintettem a népművészet gondozásának fajtáit és formáit. Végül kitértem a szülőkkel való néphagyományőrző rendezvények lehetőségeire az óvodai nevelésben. Kutatásom során a városi és falusi óvodákat hasonlítottam össze azzal kapcsolatban, hogy mely település óvodáiban ismerkedhetnek meg a gyermekek több magyar ünneppel, népszokással, valamint külföldi ünneppel és zöld jeles nappal. Arra a kérdésre is kerestem a választ, hogy hol kínálnak több lehetőséget a szülőkkel való közös néphagyományőrzésre és hol vehetnek részt a gyermekek több néphagyományőrző foglalkozáson. Az írásbeli kikérdezés módszerével azt az eredményt kaptam a kérdőívek alapján, hogy nincsen számottevő különbség a városi és falusi óvodákban megjelenő ünnepek, népszokások tekintetében, hiszen közel azonos válasz érkezett rájuk. A külföldi ünnepeket kicsivel több városi intézményben részesítik előnyben, míg a zöld jeles napokra kicsivel több jelölés érkezett a falusi óvodák pedagógusaitól. Közös néphagyományőrző rendezvényt és foglalkozást a városi óvodákban tartanak többet kicsivel a kutatási eredményeim alapján. A kutatásomat követően arra a következtetésre jutottam, hogy a népszokásainkat kincsként kell őriznünk és feladatunk továbbadni a felnövekedő generációknak. Azt gondolom a vírus helyzetet követően újra lehetőséget kell nyújtanunk a közös néphagyományőrzésre és újra be kell építenünk az összes magyar ünnepet, népszokást az óvodai nevelési évbe, mert hiszem, hogy a gyermekek örömüket lelik bennük és ezek által válnak teljes emberré.

Magyar cím

Ünnepek, jeles napok, népszokások a városi és falusi óvodai nevelés keretein belül

Angol cím

Celebrations, great days, ethnic traditions within the framework of urban and village pre-school education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh, Dóra Katalin
Tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Edina Tóth
Dátum: 24 Okt 2022 06:59
Utolsó módosítás: 24 Okt 2022 06:59
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8728

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet