A KÖRNYEZETI NEVELÉS TEREPI LEHETŐSÉGEINEK KIHASZNÁLÁSA A MOSONMAGYARÓVÁRI LURKÓVÁR, PILLANGÓ ÉS HILDEGÁRD ÓVODÁBAN

Kovács, Judit (2022) A KÖRNYEZETI NEVELÉS TEREPI LEHETŐSÉGEINEK KIHASZNÁLÁSA A MOSONMAGYARÓVÁRI LURKÓVÁR, PILLANGÓ ÉS HILDEGÁRD ÓVODÁBAN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of ELZB64 Szakdolgozat.pdf] PDF
ELZB64 Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Kivonat A környezeti nevelésre oly sok minden igaz, ez az a terület, amely multi és interdiszciplináris, globális és lokális, holisztikus és tudományközi, az itt megtanultakat egész életünkben alkalmazhatjuk. A környezeti nevelésben összekapcsolódik a múltunk, a jelenünk, és a jövőnk, ezáltal, mi vagyunk, akik tehetünk azért, hogy a jövőben is megtapasztalhassuk azokat a kincseket, amelyek körülvesznek minket. Összefüggéseket és kölcsönhatásokat fedezhetünk fel általuk, és arra bátoríthatjuk a gyerekeket, hogy ők is merjenek gondolkodni, észrevenni és részt venni (Havas, 2010). Minden, ami a közvetlen tapasztalatok megszerzésére épít, és a megtapasztalás örömét hangsúlyozza, olyan nyomot fog hagyni a következő nemzedékben, ami elősegíti a környezet értékeinek megbecsülését, a pozitív érzelmi viszony kialakítását. A környezeti nevelés az óvodákban az a terület ahová minden más beépíthető, a mozgás, az ének, a matematika, a vizuális foglalkozás. A környezeti nevelés, ami meghatározhatja a gyerekek érzelmi viszonyát a természethez és nem utolsó sorban a rácsodálkozás képességét kihasználva az érzelmi és esztétikai nevelést is magában foglalja e terület. Szakdolgozatomban előszőr bemutatom szakirodalmi felhasználással a környezetet, a környezeti nevelés témakörét, a fenntarthatósággal való kapcsolatát is érintem. Majd a terepi lehetőségeket mutatom be. Végül pedig a kutatásomat, melyben arra próbálok választ találni, hogy a vizsgált óvodák a környezeti nevelés során a terepi lehetőségeket mennyire használják ki? Élnek-e a terepi lehetőségekkel? Ha igen, akkor melyeket részesítik előnyben, ha nem, akkor miért nem? Ezekre a kérdésekre a lakóhelyem, Mosonmagyaróvár három különböző fenntartóval rendelkező óvodájában kerestem a választ. Megkerestem önkormányzati fenntartású gyakorló óvodámat, egy egyházi és egy magán óvodát kérdéseimmel. Szeretném megtudni, hogy a megfelelő anyagi és személyi feltételek megléte, illetve hiánya befolyásolja-e ezeknek a lehetőségeknek a kihasználását? A téma aktualitását adja, hogy akár a médián, akár a hétköznapi életünkben is, egyre többször szembesülünk az óvodákat sújtó pedagógushiánnyal, forráshiánnyal. A környezeti nevelés terepi lehetőségeinek szemléletformáló hatása viszont a mindennapokban kihasználásra kell, hogy kerüljön! Egy-egy erdei séta, az élőlények megfigyelése természetes közegükben pótolhatatlant nyújtanak. Ezek azok a foglalkozások, melyeket könyvből, nem lehet átadni, a megtapasztalás érzését biztosítani kell.

Magyar cím

A KÖRNYEZETI NEVELÉS TEREPI LEHETŐSÉGEINEK KIHASZNÁLÁSA A MOSONMAGYARÓVÁRI LURKÓVÁR, PILLANGÓ ÉS HILDEGÁRD ÓVODÁBAN

Angol cím

Benefiting from enviromental education through the field practise in Mosonmagyróvár at Lurkóvár, Pillangó and Hildegard Kindergardens

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kollarics, Tímea
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Judit Kovács
Dátum: 24 Okt 2022 06:57
Utolsó módosítás: 03 Már 2023 10:43
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8687

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet