Kovács, Judit (2022) A KÖRNYEZETI NEVELÉS TEREPI LEHETŐSÉGEINEK KIHASZNÁLÁSA A MOSONMAGYARÓVÁRI LURKÓVÁR, PILLANGÓ ÉS HILDEGÁRD ÓVODÁBAN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
ELZB64 Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Kivonat A környezeti nevelésre oly sok minden igaz, ez az a terület, amely multi és interdiszciplináris, globális és lokális, holisztikus és tudományközi, az itt megtanultakat egész életünkben alkalmazhatjuk. A környezeti nevelésben összekapcsolódik a múltunk, a jelenünk, és a jövőnk, ezáltal, mi vagyunk, akik tehetünk azért, hogy a jövőben is megtapasztalhassuk azokat a kincseket, amelyek körülvesznek minket. Összefüggéseket és kölcsönhatásokat fedezhetünk fel általuk, és arra bátoríthatjuk a gyerekeket, hogy ők is merjenek gondolkodni, észrevenni és részt venni (Havas, 2010). Minden, ami a közvetlen tapasztalatok megszerzésére épít, és a megtapasztalás örömét hangsúlyozza, olyan nyomot fog hagyni a következő nemzedékben, ami elősegíti a környezet értékeinek megbecsülését, a pozitív érzelmi viszony kialakítását. A környezeti nevelés az óvodákban az a terület ahová minden más beépíthető, a mozgás, az ének, a matematika, a vizuális foglalkozás. A környezeti nevelés, ami meghatározhatja a gyerekek érzelmi viszonyát a természethez és nem utolsó sorban a rácsodálkozás képességét kihasználva az érzelmi és esztétikai nevelést is magában foglalja e terület. Szakdolgozatomban előszőr bemutatom szakirodalmi felhasználással a környezetet, a környezeti nevelés témakörét, a fenntarthatósággal való kapcsolatát is érintem. Majd a terepi lehetőségeket mutatom be. Végül pedig a kutatásomat, melyben arra próbálok választ találni, hogy a vizsgált óvodák a környezeti nevelés során a terepi lehetőségeket mennyire használják ki? Élnek-e a terepi lehetőségekkel? Ha igen, akkor melyeket részesítik előnyben, ha nem, akkor miért nem? Ezekre a kérdésekre a lakóhelyem, Mosonmagyaróvár három különböző fenntartóval rendelkező óvodájában kerestem a választ. Megkerestem önkormányzati fenntartású gyakorló óvodámat, egy egyházi és egy magán óvodát kérdéseimmel. Szeretném megtudni, hogy a megfelelő anyagi és személyi feltételek megléte, illetve hiánya befolyásolja-e ezeknek a lehetőségeknek a kihasználását? A téma aktualitását adja, hogy akár a médián, akár a hétköznapi életünkben is, egyre többször szembesülünk az óvodákat sújtó pedagógushiánnyal, forráshiánnyal. A környezeti nevelés terepi lehetőségeinek szemléletformáló hatása viszont a mindennapokban kihasználásra kell, hogy kerüljön! Egy-egy erdei séta, az élőlények megfigyelése természetes közegükben pótolhatatlant nyújtanak. Ezek azok a foglalkozások, melyeket könyvből, nem lehet átadni, a megtapasztalás érzését biztosítani kell.
Magyar cím
A KÖRNYEZETI NEVELÉS TEREPI LEHETŐSÉGEINEK KIHASZNÁLÁSA A MOSONMAGYARÓVÁRI LURKÓVÁR, PILLANGÓ ÉS HILDEGÁRD ÓVODÁBAN
Angol cím
Benefiting from enviromental education through the field practise in Mosonmagyróvár at Lurkóvár, Pillangó and Hildegard Kindergardens
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Judit Kovács |
Dátum: | 24 Okt 2022 06:57 |
Utolsó módosítás: | 03 Már 2023 10:43 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8687 |
Actions (login required)
Tétel nézet |