Tanulóközösségek vizsgálata

Tóber, Brigitta (2022) Tanulóközösségek vizsgálata. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of diplomamunka_Tóber Brigitta_LSFEH6.pdf] PDF
diplomamunka_Tóber Brigitta_LSFEH6.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban a Magyarországon működő tanulóközösségeket vizsgálom. A bemutatott tanulóközösségek iskolaszerűen működnek, a tanulási forma pedig egy viszonylag újszerű, innovatív kezdeményezés. Egy részük olyan tanulócsoport, mely jogi értelemben az állami irányítástól teljesen független, míg másik részük – az egyéni munkarendet szabályozó törvény deklarálása óta - akkreditáltatta magát, így hivatalosan már „iskolák”, de pedagógiai küldetésüket a mindennapok során továbbra is változatlan módon gyakorolják. Szakdolgozati kutatásom a tanulóközösséges oktatási forma mindkét típusára kiterjedt. Célom az volt, hogy kérdőíves formában megismerjem a szülői döntés belső motivációjában szerepet játszó okokat, melyek hozzájárultak ezen tanulási forma választásához. Az eredmények alapján elmondható, hogy a szülői döntés hátterében elsősorban az a megnyerő pedagógiai koncepció állt, amit a pozitív tapasztalatoknál többnyire a családias, stresszmentes légkörrel, az egyénfókuszú oktatással és a 21. századi kompetenciaalapú módszerekkel indokoltak. Kutatásomat két további módszerrel is kiegészítettem, árnyaltam. 13 tanulóközösség/iskola honlapján megosztott információkat vizsgáltam, azokat a közös kapcsolódási pontokat, motívumokat tártam fel, melyek a csoportok többségénél fellelhetők. Harmadik módszerként az interjúkészítést választottam, így munkámat a tanulóközösségekben tevékenykedő pedagógusok meglátásai, benyomásai is színesítik. Kulcsszavak: tanulóközösség, tanulócsoport, reformpedagógia, iskolakritika, alternatív oktatás, egyéni munkarend, egyénfókuszú oktatás, kompetenciafejlesztés, innováció, soft skill

Magyar cím

Tanulóközösségek vizsgálata

Angol cím

Examination of learning communities

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, Réka
egyetemi docens, PhD, külügyi és tudományos dékánhelyettes

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Brigitta Tóber
Dátum: 24 Okt 2022 06:57
Utolsó módosítás: 06 Már 2023 07:45
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8683

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet