Óvópedagógus képzés, óvónői életpálya az 1920-as években egy mikrotörténeti kutatás tükrében

Juhász, Anna Katalin (2022) Óvópedagógus képzés, óvónői életpálya az 1920-as években egy mikrotörténeti kutatás tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Diplomamunka_Juhász Anna Katalin_D655EG.docx.pdf] PDF
Diplomamunka_Juhász Anna Katalin_D655EG.docx.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomamunkámban a hazai óvónőképzés kialakulását, srtuktúráját, törvényi hátterét, alkalmazhatóságát és képzési feltételeit tártam fel családi mikrotörténeti kutatás keretében, történeti jellegéből adódóan analitikus módszerrel, és kronologikusan az országos szabályozástól, gyakorlattól és tendenciákat vizsgálva, bepillantva a soproni Isteni Megváltó Leányai által vezetett óvónőképzésbe ahol apai dédnagyanyám 1923-ban megszerezte kisdedóvói képesítését. Válaszokat kerestem arra, hogy a két világháború milyen hatást gyakorolt a korabeli közoktatásügyre, képzési követelményekre, helyi infrastrukturális ellátottságra, pedagógusokra, pedagógiai munkára. Milyen mértékben és módon befolyásolta az óvodai nevelést a háborús helyzet, a német megszállás? Mennyire éreztette a hatását a politikai nézetek változása, az állami fenntartó általi előírások vidéken? A kutatás igazolta, hogy az 1920-as évektől kezdődően számos pozitív változást vezettek be az óvónőképzésben, mind a képzési idő, mind pedig a követelmények, tananyagtartalom szempontjából. Komoly hangsúlyt fektettek a gyakorlati képzés során elsajátítandó ismeretek elmélyítésének lehetőségeire. Ugyanakkor az állami befolyás hatása mindvégig érezhető volt ebben az időszakban. Mind az államosítás, mind a két világháború történései és a német megszállás, mind a származások szigorú igazoltatásának méltatlan körülményei igazolják, hogy neveléstörténeti szempontból nem volt könnyű ez az időszak a hazai közoktatás történetében. A továbbiakban érdemes lehet a kutatást a szakmaiságra, gyakorlati munkára vonatkoztatva kibővíteni. Dédnagyapám Magyar Királyi Testnevelő Főiskolai kézzel írott jegyzetei az 1927-28-as évekből további módszertani vizsgálódásra alkalmasak lehetnek. Nevelés- és családtörténeti kutatásom számos új információval szolgált, új összefüggésekre világított rá, és reményeim szerint kiindulópont lehet a téma iránt érdeklődő, további kutatók számára is.

Magyar cím

Óvópedagógus képzés, óvónői életpálya az 1920-as években egy mikrotörténeti kutatás tükrében

Angol cím

Nursery school teacher training and career in the 1920s in the light of a microhistorical research

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Ambrus Attila Józsefné Kéri, Katalin
DSc.

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Anna Katalin Juhász
Dátum: 24 Okt 2022 06:56
Utolsó módosítás: 06 Szep 2023 06:16
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8634

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet