Nagy, Bernadett (2022) KEZDŐ PEDAGÓGUSOK ÉS AZ ÉLETPÁLYAMODELL VIZSGÁLATA. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Szakdolgozat Nagy Bernadett.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 31 December 2023 Download (835kB) |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt A pályakezdés időszaka a pedagógusok életében kiemelt jelentőséggel bír. Veenman (idézi Nagy, 2004) annyira kritikusnak látja ezt a szakaszt, hogy egyenesen a „valóságsokk” kifejezést használja erről szólva. A Magyarországon 2013-ban bevezetett pedagógus-életpályamodell külön is nevesíti a gyakornoki időszakot: a szándék az, hogy a friss diplomás ezalatt külön mentorálást kapjon. Az ezzel foglalkozó kutatások általában a középiskolai tanárokat vizsgálják, kevésbé foglalkoznak az óvodapedagógusokkal és a tanítókkal. Ezért dolgozatomban én az utóbbi pedagóguscsoportok vizsgálatára vállalkoztam. A célom az volt, hogy feltárjam, mi a véleményük az életpályamodellről, mennyire érzik támogatónak, és miben látják az esetleges hiányosságokat, továbbá, hogy mik a saját mentorálási tapasztalataik. A kutatáshoz hét strukturált interjút készítettem, az interjúalanyok kiválasztása szakértői mintavétel alapján történt. Az eredmények azt mutatják, hogy a felsőoktatásba illesztett gyakorlati idő, bár nagyon fontos, csak részlegesen készít fel a tényleges pályakezdésre. A munkába állás kapcsán ugyanis többen arról számoltak be, hogy a kollégákkal való együttműködés nehezebbnek bizonyult, mint a gyerekekkel való munka. Abstract The start of a career is a crucial period in the professional lives of teachers. Veenman (quoted in Nagy, 2004) sees this period so critical that he uses the term ‘reality shock’. The teacher career model introduced in Hungary in 2013 specifically mentions the internship period: the intention is that the new graduate should receive special mentoring during the first two years. Research on this issue tends to focus on secondary school teachers, with less attention paid to kindergarten teachers and primary school teachers. Therefore, I have chosen to focus on the latter groups of teachers. My aim was to find out what they think about the career model, how supportive they feel it is, what they see as possible shortcomings, and what their own experiences of mentoring are. I conducted seven structured interviews; the interviewees were selected based on expert sampling. The results show that internship during higher education years, although very important, only partially prepare students for their actual career start. Indeed, in terms of starting their job, several interviewees reported that working with colleagues proved more difficult than working with children.
Magyar cím
KEZDŐ PEDAGÓGUSOK ÉS AZ ÉLETPÁLYAMODELL VIZSGÁLATA
Angol cím
Beginning teachers and their career path study
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Bernadett Nagy |
Dátum: | 24 Okt 2022 06:55 |
Utolsó módosítás: | 06 Már 2023 07:42 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8615 |
Actions (login required)
Tétel nézet |