A szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában

Szőke, Petra Tünde (2022) A szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_szőkepetratünde_ph3ing.pdf] PDF
szakdolgozat_szőkepetratünde_ph3ing.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (528kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában, melynek választásában tanulmányaim, illetve munkahelyi tapasztalataim, élményeim motiváltak. Célom elsősorban az, hogy bemutassam, az óvodáskorú gyermekek életében miként van jelen az élőszó általi mesehallgatás, illetve a mesenézés mind az intézményes, óvodai - mind a családi nevelésben. Így hát számos pedagógiai és pszichológiai szakirodalom áttanulmányozása, majd az önálló kutatásom elméleti megalapozása, és négy hipotézisem megfogalmazása után vizsgáltam a mesehallgatási és mesenézési szokásokat, azok gyakorlatát, és még többek között a gyermekek kedvenc meséit is. Kutatásom elvégzéséhez a kikérdezés módszerén belül, az online kérdőíves felmérés eszközét választottam. Két kérdőívet készítettem, az egyik az óvodapedagógusokat, a másik az óvodáskorú gyermekek szüleit szólította meg a fentebb említettekkel kapcsolatban. Kérdőíveim tartalmaztak feleletválasztós, kötelező kérdéseket, valamint helyenként volt lehetőség több választ bejelölni és saját választ is megfogalmazni. Vizsgálatom eredményeit diagramokon, illetve táblázatokban összesítettem, ábrázoltam. Az eredmények értelmében előfelvetéseim teljes mértékben beigazolódtak. Tehát az óvodáskorú gyermekek számára a családi nevelésben elsősorban nem élő személy (anya, apa) a meseélmény forrása, hanem valamilyen audiovizuális eszköz (televízió, tablet). Azon szülők jelentős része, aki mesél gyermekének, inkább a könyvből való felolvasást választja az emlékezetből történő mesélés helyett. Az alapprogram által rögzített mindennapos mesélés megvalósul az óvodai gyakorlatban. Az óvodai élet mindennapjai során az óvodapedagógusok nagyobb része mellőzi az audiovizuális eszközökön történő mesenézést. A kapott eredmények arra engednek következtetni, hogy a szóban mondott mese egyre kisebb szerepet kap a családi nevelésben, míg a szülők egyre nagyobb teret engednek annak, hogy gyermekük mesenézéssel töltse el ideje jórészét. Az óvodai nevelésben azonban továbbra is nagy jelentősége van a mesélésnek, mesehallgatásnak, mely maradéktalanul megvalósul a gyakorlatban, ezzel hiánypótló szerepet betöltve az óvodáskorú gyermekek életében.

Magyar cím

A szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában

Angol cím

The role of tale-telling in the world of audiovisual devices

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár, Csilla
egyetemi docens, PhD SOE-BPK

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Petra Tünde Szőke
Dátum: 24 Okt 2022 13:08
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 10:41
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8564

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet