Szőke, Petra Tünde (2022) A szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_szőkepetratünde_ph3ing.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (528kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája a szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában, melynek választásában tanulmányaim, illetve munkahelyi tapasztalataim, élményeim motiváltak. Célom elsősorban az, hogy bemutassam, az óvodáskorú gyermekek életében miként van jelen az élőszó általi mesehallgatás, illetve a mesenézés mind az intézményes, óvodai - mind a családi nevelésben. Így hát számos pedagógiai és pszichológiai szakirodalom áttanulmányozása, majd az önálló kutatásom elméleti megalapozása, és négy hipotézisem megfogalmazása után vizsgáltam a mesehallgatási és mesenézési szokásokat, azok gyakorlatát, és még többek között a gyermekek kedvenc meséit is. Kutatásom elvégzéséhez a kikérdezés módszerén belül, az online kérdőíves felmérés eszközét választottam. Két kérdőívet készítettem, az egyik az óvodapedagógusokat, a másik az óvodáskorú gyermekek szüleit szólította meg a fentebb említettekkel kapcsolatban. Kérdőíveim tartalmaztak feleletválasztós, kötelező kérdéseket, valamint helyenként volt lehetőség több választ bejelölni és saját választ is megfogalmazni. Vizsgálatom eredményeit diagramokon, illetve táblázatokban összesítettem, ábrázoltam. Az eredmények értelmében előfelvetéseim teljes mértékben beigazolódtak. Tehát az óvodáskorú gyermekek számára a családi nevelésben elsősorban nem élő személy (anya, apa) a meseélmény forrása, hanem valamilyen audiovizuális eszköz (televízió, tablet). Azon szülők jelentős része, aki mesél gyermekének, inkább a könyvből való felolvasást választja az emlékezetből történő mesélés helyett. Az alapprogram által rögzített mindennapos mesélés megvalósul az óvodai gyakorlatban. Az óvodai élet mindennapjai során az óvodapedagógusok nagyobb része mellőzi az audiovizuális eszközökön történő mesenézést. A kapott eredmények arra engednek következtetni, hogy a szóban mondott mese egyre kisebb szerepet kap a családi nevelésben, míg a szülők egyre nagyobb teret engednek annak, hogy gyermekük mesenézéssel töltse el ideje jórészét. Az óvodai nevelésben azonban továbbra is nagy jelentősége van a mesélésnek, mesehallgatásnak, mely maradéktalanul megvalósul a gyakorlatban, ezzel hiánypótló szerepet betöltve az óvodáskorú gyermekek életében.
Magyar cím
A szóban mondott mese szerepe az audiovizuális eszközök világában
Angol cím
The role of tale-telling in the world of audiovisual devices
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Petra Tünde Szőke |
Dátum: | 24 Okt 2022 13:08 |
Utolsó módosítás: | 13 Szep 2023 10:41 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8564 |
Actions (login required)
Tétel nézet |