A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség felismerése, kezelése óvodában és az általános iskola alsó tagozatában

Molnár, Enikő Emese (2022) A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség felismerése, kezelése óvodában és az általános iskola alsó tagozatában. Egyéb, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of ­záródolgozat _molnárenikőemese_vex3ny.pdf] PDF
­záródolgozat _molnárenikőemese_vex3ny.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (958kB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatom témájául a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (továbbiakban: BTMN) problematikáját választottam. Célom volt bemutatni a BTMN elméleti hátterét, felismerésének folyamatát, kezelését, a szülők és a pedagógusok tapasztalatait két korosztályt érintve: az óvoda és az általános iskola alsó tagozatát vizsgálva. Primer kutatásom során kérdőíves adatfelvételekkel és interjúk készítésével a téma gyakorlati részét kívántam vizsgálni, hipotézisemet alátámasztani, vagy megcáfolni. A kutatás nem reprezentatív, de képet adhat a BTMN körül megjelenő problémákról, gyakorlati tapasztalatokról. A kutatás eredményeként elmondható, hogy a BTMN tüneteinek késői felismerése még mindig jellemző, a diagnosztika és a fejlesztés megindítása lassú folyamat, a válaszok szerint a szülők - főként az iskoláskorú gyermekek esetében - kénytelenek magánúton finanszírozni a terápiát. A pedagógusok hozzáállásával kapcsolatban már pozitívabb tapasztalatok vannak, de még mindig hiányosak ismereteik a témát illetően. Az érintett gyermekkel foglalkozó egyéb szakemberek nem igazán kommunikálnak egymással, ami a gyermek eredményes fejlesztéséhez nélkülözhetetlen lenne. A szakirodalom és a kutatás is megerősítette azt, hogy a tanulási nehézségekkel, részképességhiányoságokkal, beilleszkedési nehézségekkel az érintett gyermekek sorozatos kudarcot élnek át, ami másodlagos tünetegyüttesekben: agresszivitásban, indulatkezelési problémákban, szorongásban nyilvánul meg a leggyakrabban.

Magyar cím

A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség felismerése, kezelése óvodában és az általános iskola alsó tagozatában

Angol cím

Identification and management of integration, learning and behavioral difficulties in early childhood education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyermekintézmények szakmai fejlesztése pedagógus-szakvizsgára felkészítő szak (PSZV)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Enikő Emese Molnár
Dátum: 24 Okt 2022 06:53
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 06:51
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8562

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet