A LOVASTERÁPIA SZEREPE A GYÓGYPEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓBAN- EGY TAPASZTALT ÉS EGY PÁLYÁJA KEZDETÉN LÉVŐ LOVASTERAPEUTA SZEMSZÖGÉBŐL

Konczér, Henrietta (2022) A LOVASTERÁPIA SZEREPE A GYÓGYPEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓBAN- EGY TAPASZTALT ÉS EGY PÁLYÁJA KEZDETÉN LÉVŐ LOVASTERAPEUTA SZEMSZÖGÉBŐL. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_konczérhenrietta_HA23X9.pdf] PDF
szakdolgozat_konczérhenrietta_HA23X9.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (474kB)

Absztrakt (kivonat)

A LOVASTERÁPIA SZEREPE A GYÓGYPEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓBAN- EGY TAPASZTALT ÉS EGY PÁLYÁJA KEZDETÉN LÉVŐ LOVASTERAPEUTA SZEMSZÖGÉBŐL Dolgozatomban a felépített szakirodalmak mentén, a holisztikus szemlélettől, az inkluzív pedagógiai szemléleten keresztül eljutunk a szenzoros integrációhoz, melynek egyik terápiás lehetősége a lovasterápia. A lovasterápiának az ágai közül is a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna köré épül dolgozatom. A munkám megírásához egy tapasztalt lovasterapeutával, Györgypál Zoltánnéval és egy pályája kezdetén lévő lovasterapeutával, Gyöngyiné Kádár Nikolett- tel készítettem félig strukturált interjúkat. Az általam választott kutatási módszer primer kutatásnak számít, mivel saját magam gyűjtöttem össze az információkat a témáról. Az interjú alanyaim egyike sem kérte anonimitását. Az interjúk személyes formában történtek, ahol a spontán és a mélyinterjú készítést alkalmaztam, amely 17 kérdés megválaszolását foglalta magába. Kutatásomban arra kerestem leginkább a választ, hogy a lovaknak a belső és külső tulajdonságaik is hozzájárulnak a fejlesztés sikerességéhez, melyek ezek. Melyek a leginkább használatos és szükséges eszközök a terápiás foglalkozásokon. Milyen módon hat a lovasterápia a beszéd és a mozgás fejlesztésére. Személyes indítatású kérdés, hogy hogyan hat a lovas terápia a korszülött gyermekekre. Jelenlegi tanulmányimhoz elengedhetetlen kérdés, hogy a lovasterápia miként befolyásolja a tanulásban akadályozott gyermekek fejlődését, fejlesztését. Milyen hatásai vannak a szorongó gyermekekre, van- e a terápiának hátránya, illetve vannak- e kizáró okok a lovasterápiában való részvételhez. Az interjúk alkalmával kapott válaszokból a következő megállapításokra, egyezőségekre, különbségekre figyeltem fel. Az állatokkal való kontaktus rendkívül előnyös lehet, akár szociális, akár érzelmi, vagy egyéb pszichés rendellenességgel küzd valaki, hiszen a lovak által sugárzott bizalom a gyermekek irányába, jelentős meghatározó tényező a mindennapi kapcsolataikban is. Interjúalanyaim abban is egyet értettek, hogy a ló motivációs ereje nélkülözhetetlen. A beszélgetések során a lóval való munka és foglalkozás fontossága is elhangzott, hiszen a munka révén kapcsolatba kerülnek a lóval, általuk megtapasztalják a mindennapi élethez szükséges lehetőségeket, összefüggéseket. A lovak a szociális készségek és képességek jótékony hatásában is egyező az interjúalanyaim véleménye. A rendellenességek összetettsége miatt a tanulásban akadályozott gyermekeknél, az egyénre szabott szerteágazó fejlesztés nélkülözhetetlen. Az érzékszervek a lovaglás közben állandó, rendszeresen váltakozó hatások alatt vannak. A ló által kifejtett, ritmikus mozgás pozitív irányba befolyásolja mind a taktilis, mind pedig a kinesztetikus érzékelést. Ezen a téren is egyetértés van az interjúalanyaim között. Eszközökben mindkét interjúalanyom gazdag. Különbségként fogalmaznám meg, hogy Éva inkább a természet adta kincseket használja fel a fejlesztésre, míg Nikolett inkább a modern világ kínálta eszközöket részesíti előnyben. Véleményem szerint a fejlesztés hatékonyságában az ezen fajta eszközbeli differencia nem befolyásoló tényező. Interjúalanyaim a gyógypedagógiai lovaglás hatékonyságát maximálisan alátámasztották a kérdéseimre adott részletes, szerteágazó válaszaikkal. Bízom abban, hogy egyszer eljön az az idő, amikor az egészségügy támogatni fogja a gyógyulásnak ezen formáját, hiszen a mai világban élő gyermekek körében rendkívül fontos lenne. Hiszem, hogy ha a gyermekek többsége lehetőséget kapna ezen terápiára, nagymértékben megkönnyítené számukra és a szüleik számára is a mindennapok rutinját. THE ROLE OF EQUESTRIAN THERAPY IN SPECIAL EDUCATION REHABILITATION - FROM THE POINT OF VIEW OF AN EXPERIENCED AND A BEGINNER EQUESTRIAN THERAPIST In my thesis, along the lines of the structured literature, from a holistic approach to an inclusive pedagogical approach, we come to sensory integration, one of the therapeutic possibilities of which is equestrian therapy. Among the branches of equestrian therapy, my thesis is based around special education riding and equestrian gymnastics. To write my work, semi-structured interviews were conducted with an experienced equestrian therapist, Zoltánné Györgypál and an equestrian therapist at the beginning of her career, Nikolett Gyöngyiné Kádár. The research method I have chosen is considered primary research, since I collected information on the topic myself. None of the interviewees spoke on condition of anonymity. The interviews were conducted in a personal form, where I used spontaneous and in-depth interviewing, which included answering 17 questions. In my research, I was most interested in the fact that the internal and external characteristics of horses contribute to the success of the development: which are these. What are the most used and necessary tools in therapy sessions? How equestrian therapy affects the development of speech and movement. It is a personally motivated question how equestrian therapy affects premature born children. It is an essential question for my current studies how equestrian therapy affects the progress and development of children with disabilities. What are the effects on anxious children, whether there are disadvantages to therapy, and whether there are exclusionary reasons for participating in horse therapy. From the answers I received during the interviews, the following findings, matches and differences were found. Contact with animals can be extremely beneficial, whether you are struggling with social, emotional or other psychological disorders. It is because the trust radiated by horses towards children is a significant determining factor in daily relationships, too. My interviewees also agreed that the motivational strength of the horse is essential. The importance of caring for and working with the horse was also mentioned during the conversations. When children come into contact and work with the horse they experience the opportunities and connections necessary for everyday life. The opinion of my interviewees is also the same about the beneficial effects of horses on social skills and abilities. Due to the complexity of the disorders, in children with learning disabilities, a wide-ranging development tailored to the individual is indispensable. In children with learning disabilities, due to the complexity of disorders, a wide-ranging development tailored to the individual is essential. The senses are under constant, regularly alternating effects while riding. The rhythmic movement exerted by the horse affects both tactile and kinesthetic perception in a positive direction. There is agreement among my interviewees on this as well. Both of my interviewees are rich in tools. As a difference, Eve prefers to use the treasures of nature for development, while Nikolett prefers the tools offered by the modern world. In my opinion, this type of difference in device is not a factor of efficiency of development. My interviewees confirmed the effectiveness of special education riding to the maximum with their detailed, wide-ranging answers to my questions. I hope that there will come a time when health care will support this form of healing, as it would be extremely important among children in today's world. I believe that if the majority of children were given the opportunity to receive this therapy, it would greatly facilitate the routine of everyday life for them and their parents.

Magyar cím

A LOVASTERÁPIA SZEREPE A GYÓGYPEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓBAN- EGY TAPASZTALT ÉS EGY PÁLYÁJA KEZDETÉN LÉVŐ LOVASTERAPEUTA SZEMSZÖGÉBŐL

Angol cím

THE ROLE OF EQUESTRIAN THERAPY IN SPECIAL EDUCATION REHABILITATION - FROM THE POINT OF VIEW OF AN EXPERIENCED AND A BEGINNER EQUESTRIAN THERAPIST

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kollarics, Tímea
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Henrietta Konczér
Dátum: 24 Okt 2022 06:53
Utolsó módosítás: 03 Már 2023 10:43
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8553

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet