Kovács-Bukovics, Szabina (2022) Óvodai zenei nevelés a neuro-tudományok tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_kovácsbukovicsszabina_i48i8k.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (832kB) |
Absztrakt (kivonat)
Csupán a reáltudományok nem adnak teret az érzelmi nevelésnek, amit éppen a művészeti tárgyak, mint az ének-zene segítenének elő. Mint azt a dolgozatom idegtudományi aspektusában bővebben is kifejtem, az érzelmek a jobb agyféltekéhez kötődnek, a zene pedig az agy ezen területeit rendkívüli módon képes fejleszteni. Szomorú tény, hogy a Kodály Zoltán által világhírűvé vált magyar zenei nevelés a mindennapok gyakorlatában csak aligha kap hangsúlyt a mai közoktatásban. Miért nem foglalkozunk többet az érzelmi intelligenciával, annak fejlesztésével? Ez legalább annyira hasznos volna a teljesebb személyiség kialakulásához. Írni fogok neves agykutatókról, akik szerint az értelmi intelligencia nem elég az életben való boldoguláshoz, sőt, az érzelmi intelligencia az, ami gyermekeink életrevalóságát hivatott befolyásolni. Összegyűjtöttem a legújabb tudományos megállapításokat arra vonatkozóan, miért kellene pont az óvodában nagyobb teret adni a zenének, elsősorban az éneklésnek, miben rejlik annak fejlesztő hatása, miként gazdagítja a gyermek érzelmi életét és hogy miért ebben az életkorban érheti el munkánk a legnagyobb és legeredményesebb hatékonyságot. Az, amit a gyermek első éviben kap, alapjaiban határozza későbbi életüket, személyiségük alapjává válik. Ezt vallja egy nemrégiben alakult új tudomány is, a kisgyermekkori neuropedagógia, mely a kisgyermekkori neurológiai kutatási eredmények pedagógiai hasznosításának lehetőségére hivatott. Éppen ezért én is tanulmányoztam azokat a szakirodalmakat, melyek a gyermeki elmével foglalkoznak. Írni fogok arra vonatkozó bizonyítékokat, hogy a zene az általános kognitív és szociális fejlődést is segítheti és a zenei képességek fejlődése gyermekkorban olyan készségek fejlődéséhez kapcsolódik, amelyek a személyiség fejlődése, a tanulás szempontjából is meghatározóan fontosak, így az óvodapedagógusok zenei nevelés területén végzett munkájának óriási szerepe és felelőssége is van abban, hogy később sokkal inkább zeneszerető és zenét értő, kreatív, érzelmileg is intelligens felnőttek váljanak gyermekeinkből.
Magyar cím
Óvodai zenei nevelés a neuro-tudományok tükrében
Angol cím
Music education at preschools in the light of neuro-sciences
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
FI 21120
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Szabina Kovács-Bukovics |
Dátum: | 24 Okt 2022 06:49 |
Utolsó módosítás: | 20 Szep 2023 10:30 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8528 |
Actions (login required)
Tétel nézet |