Az érzelmi intelligencia szerepe a turisztikai vállalkozások vezetésében

Kollár, Bernadett Anna (2021) Az érzelmi intelligencia szerepe a turisztikai vállalkozások vezetésében. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-21_36.pdf] PDF
KBAN-21_36.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A turisztikai szervezetek, kiemelten a szálláshely-szolgáltató vállalatok, amellett, hogy a mindennapi életvitel meghatározó tényezőit jelentik akár az üzleti célú utazások, szabad-idős, sporteseményekre irányuló, vagy éppen oktatási céllal megrendezett események szempontjából, a versenyszféra kiemelkedő szereplői. A fent említett vállalatok jövőbeni sikerességét pedig nagyban meghatározza, hogy vezető-ik milyen képességekkel rendelkeznek, valamint milyen lehetőségek vannak ezen kompe-tenciák pozitív irányba történő továbbfejlesztésére. Ez a megállapítás különösen igaz a nap-jainkban egyre inkább felértékelődő turizmus területén tapasztalható fogyasztói preferenci-ákra és az egyre növekvő keresletre a piacon. Ilyen keresleti tényezők mellett elmondhat-juk, hogy hatalmas szükség van a „jó” vezetőkre ezen vállalatok élén, akik a megfelelő kompetenciák birtokában képesek olyan szervezeti stabilitást és a csapatszellemet előre mozdító munkatársakat irányítani, akik amellett, hogy jól érzik magukat munkájuk végzése során, nagy hozzáadott értékeket képviselő vállalat tagjainak mondhatják magukat. A kérdés, melyet feltehetünk az előbb megfogalmazott tények alapján tehát az, hogy me-lyek azok a vezetői kompetenciák, melyek hatékonyabbá tehetnek egy vállalkozást. Az esetek többségében a vezetői teljesítmények vizsgálatát intelligencia tesztekkel végzik. A szakemberek véleménye azonban megoszlik abban a tekintetben, hogy melyik típusú intel-ligencia a meghatározóbb. Kutatásomban az alábbi öt feltevést vizsgáltam meg: 1. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező vezető nagyobb esélyekkel segíti hozzá szervezetét a megfelelő egyensúlyban lévő szervezeti hozzájárulás és önismeret megszerzéséhez. 2. Azoknál a vállalatoknál, amelyekben megfigyelhető a megfelelő egyensúlyban lévő szervezeti önismeret, nagyobb mértékben figyelhető meg az alkalmazottakat érintő kapcsolati kompetenciák kialakítása. 3. Az eredményesebb vezetéshez, a csoportban való hatékonyabb munkához számos olyan képesség kötődik, ami az érzelmi intelligenciához kapcsolható. 4. Az érzelmileg intelligens vállalatnak mind a 6 alkotóelem tekintetében átlag feletti teljesítménnyel kell rendelkeznie. 5. A munkaerővel szembeni legfontosabb elvárások között dominánsan érzelmi intel-ligencia elemek találhatók.

Magyar cím

Az érzelmi intelligencia szerepe a turisztikai vállalkozások vezetésében

Angol cím

The role of emotional intelligence in the leadership of tourism enterprises

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Ökológiai Gazdaságtan Intézet

Szak

LKK - Turizmus-vendéglátás alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Jandala, Csilla
egyetemi docens PhD

Helyi kari azonosító

KBAN-21/36

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Bernadett Kollár
Dátum: 14 Jún 2022 08:42
Utolsó módosítás: 02 Már 2023 14:35
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8230

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet